Реклама
https://betatest.bgdnes.bg/neveroyatni-istorii/article/20394710 www.bgdnes.bg

Панайот и Димитър Илчеви сглобяват първия автобус

Братята Панайот и Димитър Илчеви са създатели на първия български автобус.

Возилото с гръмко име "Херкулес" тръгва по нашите пътища на 27 май 1937 г. - дата, която се счита емблематична за развитието на родния транспорт.

Този дървен автобус първо потегля по улиците на Варна, а впоследствие с него е открита първата междуселищна линия Варна - Козлуджа (днес - Суворово). Първият му шофьор е Николай Шилинг.

Реклама

Българските автобуси "Херкулес" стават едни от най-търсените у нас заради високото си качество и достъпната си цена спрямо чуждестранните си конкуренти. Производственият капацитет на фабриката е почти четири каросерии месечно, като наред с едросерийните автобусни надстройки се изработват линейки и дори малки партиди леки автомобили с каросерия тип седан. С един от тях братът на Димитър Илчев, Атанас, участва в Първия автомобилен събор във Варна, проведен от 14 до 16 август 1938 г. В периода 1937-1940 г. продукцията на "Херкулес" без изключение се представя със собствен щанд на Международната мострена изложба във Варна, пишат експерти по градския транспорт в популярни интернет форуми.

През 30-те години на XX век в България се наблюдава нарастваща нужда от обществен транспорт. До този момент автобусният парк е съставен предимно от вносни машини. Братя Илчеви, които са имали автосервиз и са се занимавали с търговия на автомобили във Варна, решават да запълнят тази ниша и да започнат собствено производство на автобуси. Братята са разчитали на опита си в автомобилната индустрия и са използвали вносни шасита (най-вероятно от марки като "Форд" или "Шевролет") като основа за своите автобуси. Изобретателите сами са проектирали и изработвали дървените каросерии на автобусите, като са обръщали внимание на здравината и комфорта на пътниците за времето си.

Превозните средства са имали седалки за пътниците, като са можели да превозват 15-20 души, както и отделения за багаж. Имали са и детайли, които са били много характерни за возилата в онези години - с изпъкнала предна част, кръгли фарове и дървени рамки на прозорците.

"Фирма "Братя Илчеви" е основана във Варна през 1922 г. Панайот и Димитър Илчеви поставят през 1925 г. в черноморския ни град началото на българското автомобилостроене. Първото шаси "Шевролет" на "Дженерал мотърс" - САЩ, Чикаго, е закупено от АД "Стрела" - София. В ремонтната работилница за файтони на Петър Георгиев в "Аспарухово" е поръчана изработката на каросерията, която била изцяло дървена. Така се ражда първият български автобус с 12 места. През 1925 г. щастлива случайност свързва братя Илчеви с генералния представител на "Дженерал мотърс" за Европа, американеца от хърватски произход Борис Трис. В края на същата година фирма "Братя Илчеви" прераства в акционерно дружество и поема представителството на "Шевролет" за България. Кантората на "Братя Илчеви" АД е на ул. "Цар Симеон" щ6. С кораб "България" от Александрия са доставени шаситата на два леки автомобила "Шевролет". Дружеството осъществява първата си продажба на лек автомобил за 160 000 лв. на г-н Наудашер, собственик на циментовия завод "Гранитоид", разказва любопитни исторически факти сайтът "Стара Варна".

Акционерното дружество "Братя Илчеви" поставя началото и на първите в България редовни курортни рейсове - до Св.Константин, Аладжа манастир, Гюндюз чешме (гориста местност на 7 км южно от Варна). Изведнъж придвижването с обществен транспорт станало достъпно за всички и само срещу 5 лева е било възможно да се обиколи крайбрежието до Узун кум (днес - курорта "Златни пясъци"), докато цената с файтон била в пъти по-висока Ц 100-150 лв.

Реклама

"Братя Илчеви" АД поддържа автобусните линии във Варна и района до Втората световна война. След 9 септември 1944 г. акционерното дружество и фабриката са ликвидирани, каквато е съдбата на редица частни предприятия, които са национализирани и преминават в ръцете на държавата.

Въпреки че са запазени снимки на автобусите "Херкулес", експерти коментират, че няма запазени подробни технически характеристики и можем да ги видим на външен вид, но не и точно да разгледаме как са устроени като двигатели и окачване.

Делото на братя Илчеви е продължено от братя Габровски, които са родом от Търговище, но заживяват в Русе, където имат по-голям шанс за професионално развитие. В креватната фабрика "Изкуство" (за производството на железни кревати, детски колички и други) са сглобени около 50- 60 луксозни автобусни каросерии на базата на шаси "Опел". За нуждите на полиция и жандармерия на базата на шаси "Додж" е произведена серия автомобили с удължена база. През 1947 година и тяхната фабрика е национализирана и губят всичко.

Четете още

Симеон Петров е първият български пилот

Симеон Петров е първият български пилот

Авитохол е първият българин

Авитохол е първият българин

Реклама
Реклама
Реклама