Виден Табаков е един от най-добрите учени на НАСА
Близък приятел е с Нийл Армстронг, първия човек, стъпил на Луната
Удължава живота на двигателите на самолетите и спасява живота на пилоти и пътници
"Ние, българите, се раждаме с акъл в главата. Страната ни ще се оправи, когато властта вземат хора, които не са корумпирани...!"
Тези думи, които звучат плашещо актуално и в наши дни, принадлежат на един забележителен българин - Виден Табаков. Учен с вселенски познания, който участва в изработването на космическите кораби "Аполо", чиято крайна цел е Луната. Авиоинженер, учен и специалист по космическа техника и ракетни двигатели, чиято професионална слава е много по-голяма в САЩ, отколкото у нас.
За да си представим поне частично мащабността на неговите възможности, ще посочим, че участва в проекти на НАСА, Националната научна фондация, Министерството на енергетика и Министерството на отбраната и е член е на Американския институт по аеронавтика и астронавтика и на Американската асоциация на машинните инженери. А животът му започва в малкото видинско селце Стакевци и извървява наистина дълъг път.
Роден е на 14 декември 1919 г., като е най-голямото от трите деца на заможен български търговец. Завършва средното си образование във Видин в Мъжката гимназия "Цар Симеон Велики". Когато е на 20 години, напуска България, за да следва един семестър машинно инженерство в Карловия университет в Прага, преди да бъде прехвърлен в германски университет в чешката столица. През 1942 г. се дипломира и прави докторска дисертация в Берлинската политехника. Поради забележителните му теоретични познания в тази област през 1946 г. става преподавател по аероинженерство във висшето учебно заведение в германската столица.
"Докато подготвя доктората си, Табаков работи с човека, конструирал първия самолетен турбореактивен двигател - Ханс фон Охайн, и с Вернер фон Браун, баща на немското ракетостроене и създател на ракетите "Фау-1" и "Фау-2". След края на войната Фон Браун и част от екипа му заминават за САЩ, а Табаков - за Аржентина, където участва в разработването на първия свръхзвуков самолет на южноамериканската страна. По време на краткия си престой в Аржентина Табаков защитава патент за подобряване на охлаждането при хладилниците. Три години по-късно отива в САЩ при Вернер фон Браун.
Научните му интереси са свързани с разкриване на причините за ерозията и уврежданията на турбодвигателите. Работи по проекти на американската космическа агенция. Първите му задачи са свързани с опитите около изстрелването на космическите ракети "Сатурн" по програмата "Аполо". Материалите, използвани за покрития на космическите кораби, както и за вътрешността на кулите, от които се изстрелват ракетите, трябва да отговарят на определени условия: да издържат на високата температура, която се получава при високите скорости при навлизането в атмосферата, и да бъдат устойчиви и на корозия. В тази връзка изследва материал, издържащ 6000 градуса по Фаренхайт (бел. ред. - 3315 градуса по Целзий), който трябва да служи като съпротивление за отблъскване на огнената струя от реактивния двигател при излитане на ракетата", разказват за Табаков от Националния политехнически музей в София.
С помощта на американския военен отдел за изследвания българският учен създава тунел за симулация на аеродинамични условия, в които се установява ерозията на перките на турбодвигателите, изложени на висока температура и обтичани от силна струя въздух. Това съоръжение се използва за изпитания на материали преди прилагането им в реактивни двигатели.
Негово продължително изследване включва разработване на методи за предвиждане на местата, изложени на ерозия, в отделните двигателни компоненти. Цялата му научна работа е важна за предотвратяване на аварии, а резултатите от изследванията му имат директно влияние за повишаване на защитата на реактивните двигатели.
През 1958 г. българският учен с признание в Америка започва работа като професор по космическо инженерство в университета в Синсинати, Охайо. Година по-късно с негово участие към университета е открит Институт за космически науки с магистърска и докторска космическа инженерна програма.
Под неговото вещо преподаване 55 докторанти и над 1000 магистри завършват програмите по космонавтика. Дипломен ръководител е на над 150 магистри и научен ръководител на над 49 докторанти. Негови изследвания удължават експлоатацията на двигателите на самолетите от 140 часа по време на войната във Виетнам до 800 часа и спасяват живота на много пилоти (особено военни) и на пътници в самолети. Автор е и на над 400 научни публикации. Но безспорно най-ярката му следа е, че над 45 години той е един от изявените и активни изследователи на НАСА.
"Покрай работата си се сприятелява с астронавта Нийл Армстронг. На въпроса дали първият човек, разходил се по повърхността на Луната, се е натъкнал на извънземни следи, факти и признаци - както тогава средствата за информация съобщават, Нийл Армстронг махвал с ръка: "Той категорично отрича и казва, че това са фантасмагории", отбелязва Табаков. През 1994 проф. Табаков за пръв път посещава отново България. Той много обича Варна, където като младеж е идвал с родителите си на почивка. Женен е за германка, но все се връща с мислите си в родината си. Тогава казва: "Ние, българите, се раждаме с акъл в главата. Страната ни ще се оправи, когато властта вземат хора, които не са корумпирани...!", пишат още от Националния политехнически музей в София.
Виден Табаков напуска тленния свят през 2015 г. на 95-годишна възраст в Синсинати и остава в историята като една наистина забележителна личност.