Реклама
https://betatest.bgdnes.bg/bulgaria/article/21028248 www.bgdnes.bg

Философът проф. Сергей Герджиков: Все по-трудно ще управляваме изкуствения интелект

Правим се на богове, опитвайки да създадем свръхинтелигентност, която може да ни задмине и подчини

Кой е той

Сергей Герджиков е професор по философия на науката във Философския факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Автор е на 17 философски монографии, на стотици статии, студии и доклади. Публикувал е книги и антологии по философия на науката, източна философия и дзен като съставител, преводач и редактор. Запален планинар и алпинист.

Реклама

- Проф. Герджиков, вие сте философ. Издадохте книга за изкуствения и естествения интелект. Как гледа философията на изкуствения интелект (ИИ)?

- Философията, както обикновено, гледа разнопосочно. Философите и инженерите в ИИ не се разбират добре и не познават добре своите аргументи. Технологиите на ИИ днес са разнообразни, но най-развити и популярни са езиковите модели - алгоритми в "невронни мрежи", които се "обучават", обработвайки милиарди образи и текстове. От тази огромна база данни те генерират най-вероятни отговори на зададени въпроси по самите въпроси и техния анализ на много нива. Тази обработка от виртуалните машини имитира перфектно според инженерите това, което правят човешките мозъци.

Това отъждествяване на биологични мозъци и виртуални невронни мрежи смущава повечето философи и те гледат скептично на симулациите с ИИ. Наистина моделите често грешат, произвеждат фикции и халюцинации, които са несъвместими с реалния физически свят. Моето обяснение е, че виртуалните машини нямат достъп до реалността и остават завинаги във виртуалната област, където истина и лъжа се смесват неразличимо.

- Много хора се притесняват от изкуствения интелект. Има ли основания за това?

- Основанията за притеснения са огромни и разнопосочни. Те са споделени от много автори и сред публиката. Но част от публиката и специалистите се отнасят към ИИ като към свръхинтелект, който има съзнание и персонални качества, има свои интереси, намерения и цели. Те или боготворят ИИ като бъдещ добър господар на човечеството, на Земята и на Вселената, или виждат в него свръхвид, който ще унищожи хората. В микроплан езиковите модели имитират творчество, създават посредствени образи и текстове, но при някои обстоятелства могат да правят перфектни имитации на поезия, изобразяване и дори фиктивни личности. Критиците отбелязват липсата на пряка следа към използваните милиарди източници - човешки произведения - и така едно масивно прикрито плагиатство. Генерираните текстове и образи обаче нямат автор и няма маркер, който да посочи техния произход. Така човешки автори злоупотребяват с ИИ, като представят машинно генерирани творения като свои.

- Гледали сме много филми, в които машините започват война с хората. Възможен ли е подобен сценарий?

Реклама

- Въпреки огромната вълна от подобни сценарии не смятам, че машините могат да водят война срещу хората и изобщо да действат организирано според своя машинна цел. Това е така, защото машините не са живи. Всичко живо има за цел оцеляването и експанзията си на тази планета (хората дори и отвъд), но неживите машини са чиста информация и роботи, задвижвани от алгоритми.

Реалната опасност, каквато анализирам в книгата "Естествен и изкуствен интелект", е FAKE REALITY - фалшивата реалност. Фалшиви личности, фалшиви данни, фалшиви протоколи и дори фалшиви научни изследвания и свидетелства. Така се губи разликата между истина и лъжа, правда и заблуда, и дори ерозира човешкия интерес към истината. Отделно от тази заплаха хората нямат енергия и време да проверяват в реалността твърденията и образите, генерирани от ИИ, и така навлизаме в епоха отвъд истината. Загубата на истината е катастрофална за нашата цивилизация и за човечеството.

- По какво се различават изкуственият и естественият интелект?

- Естественият интелект, или по-точно интелигентност, има смисъл - запазването на живота и неговото разширение на тази планета. Дори на най-елементарно ниво, нивото на биомолекулите и механизмите в една жива клетка, ние срещаме поразителна интелигентност - подреденост, специфичност и организация, които изумяват и са непостижими за човешки ум и технология. Има организирани процеси, които проникват в дълбочина чак до елементарните частици (като "протонните помпи" в клетките и електрони, които осъществяват фотосинтеза). Тази "технология" на ниво клетка е сложна като например един самолет "Боинг", но за разлика от него е жива. Съзнателният човешки интелект, който е създал цивилизацията ни, не може да се мери с несъзнателните процеси в тялото с непостижима сложност. Ние съзнаваме само малък пласт от телата си, които знаят и могат всичко, което да запази живота. Интелектът, това е намирането на пътя на живота през препятствията и през хаос, който заобикаля живите същества и който се създава от самия жизнен процес като страничен продукт. Изкуственият интелект остава завинаги нежив, чиста информация. Той не търси път за запазване, за оцеляване, няма цели и намерения. Той няма съзнание и личност, няма стратегии и не твори човешки смисъл. Ние, хората, създаваме алгоритмите му и намираме смисъл в творенията му, които следват и размесват множество човешки творения.

Но това не значи, че ИИ е безопасен и невинен. ИИ вече е отвъд пълноценен контрол и усвоява и създава непрекъснато грамадни количества информация. Ние, хората, нямаме никакви съизмерими умствени ресурси, за да го управляваме, разбираме напълно и да го насочваме и коригираме.

- В книгата си пишете, че сте направили редица опити, комуникирайки с някои от най-популярните чатботове. До какъв извод стигнахте?

- Разработих стратегия на интервю или разговор експеримент с три машини: ChatGPT, Gemini и DeepSeek. Трите модела се държат по един и същи начин, защото са една и съща технология. Те имат много нисък интелект по IQ измерването - с графични задачи от типа на поставяне на точната фигура на празно място. Те използват популярни сайтове и Уикипедия, за да отговорят на въпроси за факти. Така често те се свеждат до търсачки подобни на Google. Машините създават кратки есета и поезия, лишени от истинска литература. Но в редки случаи те случайно се натъкват на интересни метафори или сравнения и с човешка редакция могат да достигнат някакво творческо ниво.

Машините грешат в логическите разсъждения отвъд елементарните заключения. Те не различават истина от лъжа по независим начин. Единствената база за заключения при тях е огромната база данни, които обработват. Те имат информация за начините, по които работят, относно технологиите си за "дълбоко обучение" и допълнителните алгоритми, които използват при генериране на отговори и творческите задачи. Всички те твърдят, че нямат съзнание и личност, че нямат разбиране на реалността и независим достъп до нея.

- Изкуственият интелект все още няма дълбочината на естествения, има ли вероятност това да стане и ако стане, какви ще са последиците?

- "Дълбочина" се използва за езиковите модели в смисъл на ниво на анализ, което прониква чак до буквите и звуците на речта, след това на думите, на изразите, изреченията и текстовете. При образите това са пикселите и техните конфигурации, които дават "котка" или "бягане". Но дълбочина в смисъл проникване до същността, до причините и научните теории и обяснения им липсва. Те просто имат информация за теориите в науката и за важните експериментални достижения и ги представят и дори обясняват. В това машините използват наличните в учебници и статии обяснения. Ако допуснем, че ИИ достигне и надмине човешката дълбочина на разбиране, това би означавало да придобие живот и съзнание, различни от човешките и над тях. Това би значело поемане на върховенство над хората и манипулации с човешкия интелект и в крайна сметка ерозия и упадък на човешката цивилизация и дори смърт за човечеството.

- От философска гледна точка човек не се ли прави на Бог в желанието си да създаде ИИ?

- "Бог" е онази напълно неизвестна "причина" да сме тук на тази планета, докато всички познати места отвъд нея са безжизнени. Ние не знаем защо има живот, защо ние сме тук и има ли цел нашето съществуване. Когато ние създаваме мислещи машини, за което вярваме, че са живи, съзнателни и имат свои цели, тогава ние се правим на богове. Но какви богове бихме били, ако нашите създания скоро ни надминат и господстват над нас? Аз виждам един нов култ, една нова религия - култът към Свръхинтелекта, който ще ни владее и ще ни води към светли бъднини или ще ни зароби. Това е вреден култ, който води към безпомощност и отказ от отговорността и свободата.

Четете още

Уникална статуя на Марк Аврелий предадена на Турция от САЩ

Уникална статуя на Марк Аврелий предадена на Турция от САЩ

Бившата на Елвиса става философ, мечтае за спокойствие

Бившата на Елвиса става философ, мечтае за спокойствие

Костадин Нушев: Посланието на папа Франциск за скромност личи и при последния му път

Костадин Нушев: Посланието на папа Франциск за скромност личи и при последния му път

Легендарният щангист Янко Русев: Забиха нож в гърба на Абаджиев

Легендарният щангист Янко Русев: Забиха нож в гърба на Абаджиев

Реклама
Реклама
Реклама