Реклама
https://www.bgdnes.bg/bulgaria/article/20911303 www.bgdnes.bg

Авиоинженерът Орлин Георгиев: Никой не иска самолета на Списаревски

Направихме реплика на легендарния аероплан, никой държавен музей не го иска, ще го сложим в частен

"Няма институция, която да е подкрепила нашата Асоциация за история и бъдеще на българската авиация" в искането ни да се намери място за репликата на самолета на героя ни Димитър Списаревски за рождения му ден - 19 юли. В момента столичната администрация разглежда трета преписка за място за паметник, който също искаме да направим".

Реклама

Това каза пред "България Днес" авиоинженерът Орлин Георгиев, председател на сдружението с нестопанска цел, събрало пари за построяването на 10-метровия самолет "Месершмит-109 Г-2", с който е загинал поручик Димитър Списаревски, спасявайки стотици българи от сигурна смърт, жертвайки собствения си живот. Списаревски извършва подвиг, като се блъска в американски бомбардировач, за да го свали, предотвратявайки бомбардирането на София. Това действие го превръща в първата българска "жива торпила" и го прави герой.

"Преди три години създадохме асоциацията и първата ни идея беше да построим паметник на Списаревски, защото има само една паметна плоча в София. Написахме писмо до президента Румен Радев, но получихме писмо от негова сътрудничка, че на този етап той не може да ангажира името си с този проект и че трябва да се обърнем към Столична община за терен и да спазим процедурата. Направихме всичко по закон. На първото място, на което искахме, пред градинката на Софийския университет, ни обясниха, че е паметник на културата и не може да се пипа. Пак се хванахме с предложение, още по времето на кметстването на г-жа Фандъкова, да ни дадат мястото до "4-ти километър". Предложението беше до Комисията по култура, след което трябва да мине през художествения съвет на направлението "Архитектура и градоустройство" на Столична община и след което през сесия на СОС. И още на първа инстанция ни спряха първия проект, втория също. И ни казаха - не сте достатъчно мотивирани. Учудихме се много. И тогава единият от колегите ми даде предложението да направим реплика на самолета на Списаревски и така да запазим паметта на духа на героя. С репликата ще отбележим и годишнината от рождения му ден - 19 юли. И така започнахме. Изпълнителят на самолета е Румен Чакъров, който прави реплики повече от 20 години и ги изнася за чужбина", разказва Георгиев.

Малко преди да започнем проекта, през март, 2024 г. от асоциацията се срещат с шефката на ВИМ в София - г-жа Соня Пенкова.

"След тримесечно мотаене се срещнахме с нея. А нейният въпрос беше: Вие защо искате да построите този самолет? Бяхме потресени. Казахме, че искаме да го построим и да го подарим на музея. "Радвам се на вашия ентусиазъм, но няма как да стане, тъй като по закона за историческото материално наследство имаме забрана да приемем вещ, която не е артефакт, а това, което правим, е с комерсиална цел." Аз от своя страна обаче питам - защо да не може?", споделя още Орлин.

И пак се започва с ходене по мъките и администрацията. "Писахме писма до трима министри, два отговора от правни отдели имаме. Запрянов като служебен министър също ни отказа. И сега като стане готов самолетът, ще го сложим в частния музей на нашия приятел Филип Миланов, като няма къде", тъжно казва Орлин Георгиев, написал седем книги с авиационна тематика.

Според него причината да не искат да застанат зад Списаревски са две неща: "Първото е, че той е летял на немски самолет и комунистите го смятат за фашист. Докато е бил ученик във Втора мъжка гимназия, набива един ремсист, който е защитник на решенията на Ньойския договор. Този човек обаче по-късно става член на ЦК на БКП и цялата фамилия на Списаревски бива преследвана като фашистка, което не е вярно. През 1916 г. баща му и цялото семейство ги депортират от Добрич, защото е поръчал в кръчмата българския химн "Шуми, Марица" на оркестъра и цялата фамилия я депортират с една каруца на другия ден сутринта. Вторият факт е, че Списаревски е убил девет американци с тарана си. Т.е. едните комунисти викат, че е фашист и затова няма паметник да му правим, другите - убил американци, какво пък ще кажат те за нас. И накрая нямаме решение, но продължаваме напред, няма да спираме", споделя още Орлин Георгиев.

Редакцията звъня и на г-жа Пенкова от НИМ. На телефона никой не отговаряше.

Георги Кюмюрджиев също не искат да наградят

"В същия въздушен бой, когато Списаревски прави геройството, загива и Георги Кюмюрджиев, за когото това е второ бойно кръщение. Списаревски сваля един бомбардировач, а Кюмюрджиев влиза във въздушен бой с шест изтребителя и сваля командира им, който има 42 полета. И искахме този човек, който не е награждаван, също като Списаревски да получи посмъртно орден за храброст. Намерихме и племенника му - Станимир Кюмюрджиев, редактор във в. "24 часа", направихме и паметна плоча в Божурище. Но от Министерството на отбраната обясниха, че 22-ма души са загиналите в защита на София и ако наградим още един, било обидно за другите. А защо не наградите всички, питаме ние от асоциацията. Толкова ли ви се свиди! Не разбирам защо някои хора не искат да награждават героите си?", казва с укор Орлин Георгиев.

Четете още

БНТ с брутален гаф за военния парад и Димитър Списаревски

БНТ с брутален гаф за военния парад и Димитър Списаревски

Стоян Стоянов - първият пилот, награден за храброст

Стоян Стоянов - първият пилот, награден за храброст

Спортисти загиват във войната
Спортисти загиват във войната

Спортисти загиват във войната

Комунисти поругаха паметника на българския летец
Комунисти поругаха паметника на българския летец

Комунисти поругаха паметника на българския летец

Реклама
Реклама
Реклама