Реклама
https://betatest.bgdnes.bg/horovod/article/6139869 www.bgdnes.bg

Дайчовото хоро - кръстено на войвода

Смел боец дава името на едно от най-популярните български хора - Дайчовото. 

Прочутият Дойчин войвода от Севлиевско буквално спасява живота си с танц, а характерните движения с крака и ръце продължават да радват душата и очите и в наши дни.

Реклама

Вековна легенда разказва, че войводата бил заловен от турци, които искали да го обесят. Преди да поеме към бесилото, Дойчин получил правото на последно предсмъртно желание. "Искам да потанцувам", заявил осъденият на смърт и започнал да играе хоро.

Когато агата видял как танцува, се омаял и го пуснал. Историята бързо се разнесла от уста на уста и танцът започнал да се нарича Дайчово хоро.

"Разкършил Дайчо юнашка снага, опънал буйни рунтави мустаци, пригладил гъсти черни вежди, разтворил яки ръце, па затропал с буйни крака, раздвижил мускули и кости, заситнил, заклякал и завикал. Колкото повече Дайчо се разигравал, толкова повече музикантите се изморявали. Колкото по-чевръсти били хороводните му стъпки, толкова повече затихвали музикантските звуци. Наближавало мръкване, а Дайчо все играел, играел последното си предсмъртно хоро, предсмъртно и пред народа, но предсмъртно и пред Великата Родина. Така се родило Дайчовото хоро, което се играе по цяла България, без да се знае неговата юначна и безсмъртна история", пише в книгата "Легенди от Берковския край" на местния учител Геройко Милчев.

Дайчовото е по-сложно от ръценицата и правото хоро, но не се нарежда до най-трудните танци. То е едно от първите хора, които се учат в аматьорските клубове за народни танци. Играе се в почти всяка механа, а често присъства и на сватбите. Чрез него професионални танцьори могат да блеснат с майсторлък и да изпъкнат над традиционните танцуващи, които залагат на правите хора.

По определение се води от Северняшката фолклорна област, но реално се играе в цялата страна. Характерна негова особеност е полюшването на ръцете и прескоците, които му придават динамика.

Реклама

Дайчовото има сериозно присъствие в творчеството на големия български композитор Дико Илиев. Той създава няколко хора в този ритъм, на които дава и любопитни имена - "Лудо Младо", "Веселите близнаци", "Спомени", "Игривата циганка" и други. Освен на дайчови, той е автор още на еленини и самоковски хора, ръченици, коконяци, както и на около 20 марша, музикални китки и др.

Дайчовото хоро изглежда прекрасно на сцена, когато се изпълнява от деца. Скокливите им движения и размахът на ръцете отлично допълват сюжетите на спекталки, които са посветени на детски игри и закачки.

Танцьорите обикновено се нареждат в полукръг и хванати за ръце, като застават смесено - мъж, жена, мъж, жена...

Легендата за Дойчин войводата дава повод да се говори, че в българските народни танци наистина има някаква мистична магия. Танцът е спасявал не само българския дух през вековете, но е помагал за физическото оцеляване.

КАК ДА ГО ИЗИГРАЕМ

Дайчовото хоро е в 9/8 тактов размер, с четвърти дълъг дял. Един такт се брои "раз-два-три-четири".

Изходно положение на тялото - по посока на движението надясно. Първите два такта се започва с основно дайчово, придвижвайки се в кръг.

Ръцете изпълняват "люш" през цялото време.

ПЪРВИ ТАКТ - на "раз" подскок на левия крак, десният се свива в коляното. На "два" прескок с десен крак напред. На "три" прескок с левия крак напред. И на "четири" прескок с десен крак напред.

ВТОРИ ТАКТ - на "раз" подскок на десния крак напред, а на "два" - прескок с левия крак напред. На "три" прескок с десния крак напред, на "четири" прескок с левия крак напред.

ТРЕТИ ТАКТ - на "раз" подскок на левия крак и тялото се обръща към центъра на кръга. На "два" прескок с десния крак вдясно, на "три" прескок с левия крак пред десния и на "четири" прескок на десния крак зад левия.

ЧЕТВЪРТИ ТАКТ - на "раз" подскок на десния крак на място, на "два" прескок на левия крак вляво, на "три" прескок на десния пред левия и на "четири" прескок на левия крак зад десния.

ПЕТИ ТАКТ - на "раз" стъпка с десния крак вдясно, на "два" стъпка с левия до десния, на "три" прескок с десния крак пред левия и на "четири" прескок с левия крак зад десния.

ШЕСТИ ТАКТ - като ТРЕТИ ТАКТ.

СЕДМИ ТАКТ - като ЧЕТВЪРТИ ТАКТ.

Реклама
Реклама
Реклама