Култови прозвища в световния футбол: "Летящите магарета" срещу "Бесещите маймуни"
*Прякорът на "Барса" е вдъхновен от задни части, а песен на "Бийтълс" става символ на "Виляреал"
Често, докато гледаме футбол или четем за мачовете, срещаме чудати и понякога доста изненадващи прякори на отборите. Някои от тях са свързани с известни клубове, които всички познаваме, други принадлежат на по-малко популярни тимове, а има и такива, за които дори не сме подозирали, че съществуват. Тези прозвища носят със себе си история, култура и уникална идентичност, която разкрива неочаквани аспекти на футболните клубове.
Специално за читателите на "България Днес", след като вече представихме прякорите на клубовете във Висшата лига и Първа лига, сме подбрали някои от най-култовите прозвища в международния футбол.
"Айнтрахт" (Франкфурт) - "дивата с променливите настроения"
Прякорът възниква през 90-те години, когато "Айнтрахт" показва непостоянна игра - впечатляващи победи, последвани от неочаквани загуби. Непредсказуемото представяне на отбора поражда асоциация с "дива" природа, което води до прякора. Той подчертава характера на отбора, който може да бъде както вдъхновяващ, така и разочароващ.
"Атлетико" (Мадрид) - "дюшекчиите"
Прякорът идва от червено-белите ивици на екипите на "Атлетико", които наподобяват традиционните испански дюшеци. В началото терминът е бил закачлив, но с времето става част от идентичността на клуба. Феновете го възприемат с гордост, като символ на връзката на отбора с традиционната испанска култура.
"Атлетико Минейро" - "петлите"
Прякорът "петлите" в този случай не е свързан с френския национален отбор, а произлиза от клубния символ - агресивен петел, който олицетворява борбеност и сила. Петелът е символ на устойчивост и желание за победа, което идеално пасва на стила на игра на бразилския тим. Феновете го възприемат като емблема на храброст и неустрашимост.
"Байер" (Леверкузен) - "аспирините"
Прякорът "аспирините" идва от фармацевтичната компания "Байер", създател на клуба и известна с производството на аспирин. Историята на Леверкузен е дълбоко свързана с индустриалното наследство на компанията. Прякорът подчертава произхода на настоящия шампион на Германия.
"Барселона" - "лос кулес"
Прякорът "лос кулес" датира от 20-те години на XX век, когато Барса играе на малък стадион на улица "Де Ла Индустрия". Поради недостига на места феновете често сядали по стените около съоръжението, като минувачите виждали само задните им части. Така се ражда прякорът "кулес", което на каталунски означава "задниците".
"Бока Хуниорс" - "малката уста"
Прякорът произлиза от името на квартала Ла Бока в Буенос Айрес, където е създаден клубът. "Бока" означава "уста" на испански, а отборът символизира гласа на работническата класа. Прякорът подчертава историческата връзка между клуба и местната общност.
"Виляреал" - "жълтата подводница"
Прякорът идва от популярната песен "Жълтата подводница" на група "Бийтълс", чиято испанска версия става химн на празненствата след победи на отбора. Съвпадението между жълтия цвят на екипите и подводницата води до използването на прякора. Днес "жълтата подводница" е символ на клуба и неговите успехи.
"Киево" - "летящите магарета"
Прякорът започва като подигравка от феновете на "Елас" (Верона), които казвали, че "Киево" ще влезе в Серия "А", когато "магаретата полетят". През сезон 2000-2001 "Киево" постига неочакван успех и се класира за елита на италианския футбол. Оттогава прякорът се приема с гордост като символ на упоритостта и решителността на отбора.
"Милан" - "отвертките"
"Росонерите" е по-известен прякор за италианския гранд, но "отвертките" е свързан със социалната разлика между феновете на "Милан" и тези на градския съперник "Интер" (Милано). Докато "Интер" е асоцииран с по-заможните класи, "Милан" традиционно е подкрепян от работническата класа. "Отвертките" символизират занаятите и труда на тези фенове, като прякорът отразява тяхната гордост и връзка с клуба.
"Лион" - "хлапетата"
Прякорът произлиза от успешната академия на Лион, която привлича и развива млади таланти. В миналото не малко от тях идват от престижния Лионски университет. Много от тези "хлапета" се превръщат в звезди на мъжкия отбор, което утвърждава този прякор.
"Олимпик" (Ним) - "крокодилите"
Прякорът е свързан със символа на града Ним - крокодил, прикован към палма, отразяващ римското минало на района. Крокодилът символизира сила и устойчивост, качества, които феновете свързват със своя отбор. Така "крокодилите" се утвърждава като прозвище на френския клуб.
"Реал" (Мадрид) - "белия балет"
Прякорът "белия балет" възниква през 50-те години, когато "Реал" доминира в Европа с елегантна игра и бели екипи. Стилът им напомня на грациозността на балет, което поражда това сравнение от страна на медиите и феновете по това време. Днес този прякор символизира класа и величие.
"Ривър Плейт" - "милионерите"
"Милионерите" произлиза от скъпите трансфери на клуба през 30-те години, които създават образа на богат и проспериращ отбор. Това контрастира с работническия дух на градския съперник "Бока Хуниорс". Прякорът остава символ на финансовата мощ и амбициите на аржентинския гранд.
"Хартлипул" - "бесещите маймуни"
Прякорът на английския "Хартлипул" - "бесещите маймуни" произлиза от легенда, свързана с Наполеоновите войни. Според историята, френска маймуна била изхвърлена на брега след корабокрушение и тъй като местните не разпознавали животното, те решили, че то е шпионин, и го обесили. Оттогава този инцидент се превръща в част от фолклора на град Хартлипул и дава на клуба необичаен и култов прякор.
"Ювентус" - "старата госпожа"
Прякорът "старата госпожа" е ироничен, тъй като "Ювентус" означава "младеж", но клубът е един от най-старите в Италия. Въпреки възрастта "Ювентус" винаги се свързва с елегантност и традиции. "Старата госпожа" подчертава класата и опита на отбора.
Футболните прякори са не просто забавни и любопитни, но и често разкриват дълбоки културни или исторически детайли за клубовете, техните фенове и мястото, което заемат в обществото. Те носят духа на традицията и обединяват поколения от запалянковци, като в същото време създават уникални идентичности за отборите.