Реклама
https://betatest.bgdnes.bg/bulgaria/article/2390255 www.bgdnes.bg

Рашидов: Чаша вино не пречи на шофьора!

Борислав РАДОСЛАВОВ


- Г-н Рашидов, валят предложения за промени в Закона за движение по пътищата. Едно от тях е да се забрани движението по магистралите за младите водачи да шофират с наставници и да имат по-малко контролни точки. Как гледате на тях?

- В разума няма млади и стари. Ние по-скоро трябва да направим закони, които да вразумят неразумната част от хората, които се движат по пътищата. Това става само със санкции. Мога да ви направя паралел с Франция, където всяка сутрин витрините на магазините лъщят от чистота. Там ходят жени със сини шапки и пишат в тефтер кой магазин е с мръсна витрина. И когато собственикът отиде в общината да си плати данъците, той бива наказван. Тогава той решава, че ако бъде глобяван три пъти по 100 евро в месеца, ще загуби 300 евро. И решава за 300 евро на месец да му чисти стъклата някоя аржентинка например. Същото е и при пътищата. Трябва да въведем най-хубавите, удачни и дълго работещи правила, каквито са в цивилизованите страни. Защото наистина трябва да си създадем някакъв порядък. Докато във войната в Босна загиваха по 12-13 човека на месец, то статистиката на МВР сочеше, че всяка вечер умират по 7-8, че и 10 човека по пътищата. Което си беше една война. Но не можем да ограничим младежта да се движи по пътищата по предлаганите начини. Мисля, че не е почтено и демократично. Не може умни, млади, талантливи млади хора да се ограничават, защото по пътищата има и 80-годишни глупаци.

Реклама

- Друга иновация е младите шофьори да не карат мощни возила. Така ли гледате и на тази идея?

- Не можеш да ограничиш хората какво да карат. Въпрос на възможности е. Бил Гейтс на 30 години стана мултимилиардер. Можем ли да му кажем "няма да караш мощна кола"? Да, той ще кара такава кола, каквато може да си позволи. По-важното е да го санкционираме за това как кара, а не какво.

- Имате ли ваше предложение за промени?

- Човечеството е измислило финикийския знак. Това е единственото нещо, което може да го дисциплинира. Няма други способи. По-важно е да се вкара ред в държавата да не се плаща рушвет на полицаите и човек да продължава да прави нарушения, а полицаите да бъдат лишени от правото да получават пари.

- Как може да стане това?

- Аз например съм нарушавал правилата, като съм превишавал скоростта в Гърция. Ако предложиш пари на гръцки полицай, той може да те арестува и да бъдеш обвинен в корупция. На тях им плащат процент върху установяването на нарушения. И те си получават своите пари от държавата.

- Глобиха ли ви?

- Направиха ми акт и като отидох на границата, поискаха да си платя глобата, иначе няма да ме пуснат. Те са измислили форма да не дават парите в ръката на един полицай, а да се плащат на държавата, като после отидат за пенсии или детски градини например. Затова винаги съм предпочитал да си плащам в КАТ, защото парите ще отиват при хората, за нещо полезно. Дали за пътища, дали за помощи, но така в хазната ще идват приходи и хората ще се учат, че е по-добре да дават по-малко пари от семейния бюджет някъде навън, отколкото да страда семейството от лишения. Всичко останало е един комунизъм, който не е правилен. Така че защо да лишаваме младите от мощни коли? Нека да ги карат разумно тези мощни коли. Каква е разликата с неразумния старец на 70 години например? Защо пък той да може да се качва на бърза кола? Не виждам логиката, не мога да я разбера. Има хора, които са си идиоти и на 70.

Реклама

- А дали разрешените промили алкохол трябва да се смъкнат от 0,5 на 0,2?

- И там не трябва да се прекалява. Човек може да си пие толкова алкохол, колкото да не му навреди. Разбира се, че съвсем човешки трябва да има един малък луфт. В крайна сметка не може да бъдеш на един коктейл и една бира да не можеш да изпиеш. Това не вреди. От една бира най-много да отидеш до тоалетната.

- Може ли наистина да изпиеш бира-две и да седнеш зад волана?

- Крайностите не са приемливи. Една чаша бяло винце например да си кажеш наздраве с някой смятам, че няма да навреди на нито един шофьор. Една бутилка сигурно ще навреди. Говоря за разума, който трябва да се прояви. Нека не забравяме, че Живков беше забранил да пием кафе, защото е капиталистическо.

- И още нещо. Как гледате на идеята да се глобяват и пияни пешеходци?

- Тук има основания. Трезвен шофьор, ако блъсне, без да иска, един неконтролируем пешеходец, отговорността е изцяло на водача. А невинаги той е виновен. Понякога хората, които ходят по пътя, смятат, че са Господ там и всички останали трябва да им сложат червено килимче. Разумът е валиден за всички - и шофьори, и пешеходци. Ако стане някаква беля трябва да има законови възможности трезвият шофьор да може да бъде защитен, ако не е виновен. Защото белята понякога я прави този, който ходи. Защото арогантността им не е по-добра от тази на шофьора. Една и съща категория са, но с различни средства се показва.

- А не е ли безумие да се изисква от колоездачите да карат своите велосипеди само с шофьорска книжка?

- Човек трябва да познава знаците. Затова е нужен поне елементарен курс за опознаването на пътя. Когато излизаш с едно возило на опасно място, трябва да познаваш правилата. Не е необходимо да имат книжки, а свидетелство, че са запознати с правилата и знаците. Нека се направят едни кратки курсове, ако е нужно. Те стават опасни като пешеходците, ако не знаят правилата. Няма лошо и в училищата да има часове за такава подготовка. Ако някое дете реши да идва с колело, да знае най-малкото къде го грозят най-големите опасности.

- Имате ли своя рецепта как да се намали войната по пътищата?

- Познанието може да ограничи войната по пътищата. Много по-лесно е да си образован и да знаеш правата и задълженията си, отколкото да загубиш живота си. Винаги съм се боял от некултивирания шофьор, а не от това как аз карам. Страх ме е да не ме убие друг. Всяка сутрин съм свидетел как едни строители със стари фолксвагени идват и решават да са големите пичове софиянци. Засича те, изпреварва те рисково, гадно кара. Това нещо трябва да се спре. Аз карам скъпа кола - "Мерцедес". И на мен ми се кара с 300 км/ч, защото ми е хубава колата. Но имам златен талон и се опитвам да спазвам правилата, за да не убия някой. Животът ме научи да бъда по-разумен и справедлив. Но лошото е, че ние нямаме страх от закона като цяло. Защото на следващата пряка може да дадем 20 лв. и да бъдем пуснати. Просто трябва да променим този манталитет и това ще стане само с глоби.

Реклама