Реклама
https://betatest.bgdnes.bg/bulgaria/article/2343139 www.bgdnes.bg

Кораби минават под цяла България

Иво АНГЕЛОВ

Подземните тунели са разпръснати под цялата територия на България, показа проверка на "България Днес". За някои местното население разказва легенди и им приписва висши сили, докато археолозите се опитват да намерят научно обяснение за съществуването на подземните съоръжения.

Една от най-интригуващите истории е за тунел, който започва от Черно море и достига до Родопите. Той е толкова голям, че през него дори са пътували кораби, които е трябвало да останат в тайна от хорските очи. Според легендата тунелът свързвал Бачковския манастир с тракийски съкровищници и при едно от пътуванията си преди хиляди години стоварил извънземни.

Реклама

"Никога не съм чувал за такъв тунел и не мога да съм сигурен, че съществува. Знам, че най-дългите подобни съоръжения под земята са около 1-2 километра. Най-много са тези по няколкостотин метра, но се съмнявам да има такъв, който да кръстосва цяла България", коментира пред "България Днес" директорът на Националния исторически музей проф. Божидар Димитров.

По негови думи в страната ни има три вида тунели, които се срещат на много места и има разумно обяснение за тяхното съществуване.

Тунели е имало покрай всяко по-голямо селище в древността, които са били част от военната тактика за спасяване на населението. При обсада жените и добитъкът са били отвеждани чрез тунели към планината, където са били в безопасност. Често изкопът свършвал точно до източник до вода, който осигурявал нормалния живот. "Един такъв тунел започвал от вътрешността на крепостта и завършвал до водоизточник. Подобни съоръжения има на крепостите Траянови врата и Кале край град Елена", обясни Димитров. Преди време археолози откриха в ранновизантийската крепост Туида вход на подземен тунел, който свързва реката с река Новоселска. Предполага се, че предназначението му е било точно за бягство на хора и животни.

Другият вид тунели са били изграждани по принуда, тъй като едно от изискванията към римските селища да получат статут на град е да имат канализация. По тръбите са преминавали отпадъчните води, които са били отвеждане надалеч. Подобно подземно съоръжение има край Созопол, като височината му е колкото на един човек. Основата му е каменна и при проучвания се е оказало, че е се използвал също за отпадъчни води. "Този тунел минава под целия град и излиза на пристанището. Около него има една много интересна легенда. Жителите на древното селище се укривали от нападатели, когато в тунела влязла свиня. Тя търсела боклуци, с които да се храни, и издала укрилите се хора и те били заловени", каза още директорът на Националния исторически музей.

Строителните умения на римляните са проявени и при третия вид тунели, които се наблюдават по родните географски ширини - минните тунели. Първоначалните предположения са, че подземните отвори достигат на дълбочина от не повече от 20-30 метра, но впоследствие се оказало, че дълбочината им достига до 200 метра. Подобно съоръжение има на възвишението Медни рид, известно като Бакарлъка, в близост до Созополския залив. Там има случай, в който минни тунели се пресичат с галери, изграждани още по римско време.

Силно нашумяла е и легендата за подводен град край Варна, който е построен на 7 нива от различни цивилизации. Съществуват версии, че в селището има лаборатории, където се правят измервания на земното ядро и проучвания на морето. Всички опити обаче оставали скрити от очите на обикновените хора, тъй като съдържали много тайни за галактиката. Проф. Димитров обаче е скептичен към тази теория. "Съмнявам се да има такива съоръжения под Черно море. Ако съществуваше нещо подобно, вероятно вече щяхме да сме го открили", допълни историкът, за когото няма тайни в българската археология.

Реклама

Една от най-популярните легенди за чудеса е наличието на подземен град край ивайловградското село Хухла. Историите разказват, че преди 12 века траките решили да построят свое светилище на хълма Свети Илия, който се издига наблизо. Мястото е уникално с доказаните аномалии, които причинява в магнитното поле. Местните хора обаче смятат, че не е дошло времето да бъдат разкрити всички тайни на мястото, защото хората на Земята не са готови за подобни чудеса. На върха на хълма пък има разрушен стар кладенец, за който се смята, че има лечебна сила.

Подходите към подземията се пазят в строга тайна от малцината просветени в мистериите. "Ние не го отваряме още, защото мислим, че държавата не е готова да приеме богатствата на това място. Чакаме да мине ерата на псевдоархеолозите", обясни Иван Бунков, писател и организатор на празненствата "Мистериите на Хухла". Подземните лабиринти се свързват с времето, когато поминък на хората тук са били въглищарството и рудодобивът. Смята се, че от светилището на връх Свети Илия жреците са ръководели добива на ценните метали. Друго мистериозно място е водопад на около 400 метра под върха Свети Илия. Твърди се, че от неговите основи тръгва тунел, който води до подземния град под село Хухла.

Легендите и историите на хората посочват за подземни тунели по цялата територия на България. В Стара Загора се говори за отвор, който е свързан с хълма Аязмото. Дори се споменава, че подземията се обитават от хора, които говорят на непознат език, но категорични доказателства липсват. За тунели се говори в първата българска столица Плиска.

 

200 км лабиринти под София

Над 200 км подземни тунели разсичат под земята София.

В различни периоди от историята на столицата под нейните улици и сгради за сигурността на управляващите са строени тайни тунели с аварийни изходи в случай на непредвидени опасности. Най-много са прокопани по времето на Тодор Живков. Тогава плановете на катакомбите са били тайна, за която се е грижела директно Държавна сигурност.

Има и тунели от царско време, а след 1989 г. е копано само за станциите и пътя на метрото. Най-възловият проход минава три нива под земята под бившия мавзолей на Георги Димитров до екс партийния дом и сегашна сграда на Народното събрание. Друго трасе пак от минус третия етаж под мавзолея стига до мазетата на БНБ. Предположенията са, че цялата централна част на града е в тунели. По кварталите също не липсват проходи, като те са предназначени за евакуация на населението. В тях има вентилация, хранителни продукти от първа необходимост, пейки, одеяла и сапуни.

Реклама