Реклама
https://betatest.bgdnes.bg/bulgaria/article/20082493 www.bgdnes.bg

Магистрала „Струма” готова през 2030 г.

В предаването „Ревизия" по NOVA NEWS инж. Георги Златев, член на Контролния съвет на БКК „Пътища" призна, че има разминавания между желанията на българите да пътуват по повече магистрални пътища и темповете, с които те се изграждат. „Строителството на пътища е процес, различен от общото понятие строителство –започвайте днес и от утре багерите и камионите са на обекта. Изграждането на пътища започва с множество процеси по планиране, проектиране, отчуждаване, археология и едва след това може да започне да се работи". По думите му именно този дълъг списък от дейности, които предшестват фактическото строителство забавя целия процес.

Преди дни вицепремиерът и транспортен министър Гроздан Караджов изчисли, че минават 6 години от идеята до първа копка и обяви, че ще се върви към законови промени, които да съкратят тези срокове.

Реклама

Инж. Златев посочи, че в Румъния напоследък се забелязва бум на автомагистрални пътища. Самият той е поставил въпроса на администрацията в северната ни съседка как успяват да се справят с всички трудности като отчуждителни процедури например. „Това, което споделиха колегите, е, че в миналото и при тях е било проблем, но със законодателна инициатива, с постоянство, с ясна стратегия са се справили с дългите срокове. В момента сроковете от решението да се строи до фактическото започване на строителството в Румъния са много по-кратки отколкото в България", обясни той. По думите му това е посока, в която трябва да върви и нашата страна.

Възможността строителството на магистрали у нас да се даде на концесия, а след това ползвателите на пътя да плащат такси, инж. Златев определи като старя идея още от 2008 година. Той обаче поставя въпроса „искаме да имаме социално поносими цени за ползването на пътищата или искаме хубави пътища"?

Златев определи въпроса „Коя ще следващата изцяло готова магистрала у нас и кога ще бъде завършена" като въпрос – мечта. По думите му магистрала „Струма" има най-голям шанс да бъде довършена, ако отново не се явят спънки. Абстрахирайки се от всички екологични и „какви ли не други проблеми", то със сигурност магистралата може да бъде построена до 2030 година.

Строителството на магистрали е от изключителна важност за развитието на икономиката, защото по тях се движат всички стоки, за да стигнат до нас. Всеки километър магистрала помага за икономическия растеж на страната ни. Инвестицията в пътища се възвръща и води след себе си нови инвестиции. Затова и всички държави, на които искаме да приличаме се гордеят със своите развити пътни системи. Затова и ние в България отделяме толкова много ресурс всяка година, за да продължим изграждането на основните трасета. При нас - за разлика от държавите, на които искаме да приличаме нещата се случват бавно, трудно, доста често некачествено и с цената на огромен ресурс.

Малко българи са наясно, че България по план трябва да има цели 9 магистрали – с дължина над 1600 км. У нас имаме само 2 напълно завършени магистрали АМ „Тракия" и АМ „Марица". Останалите, по които се работи - на първо място е вечната „Хемус", започната преди около 50 години, следват „Струма", „Черно море", Русе - Велико Търново, Видин - Монтана, Европа. Имаме и една магистрала, която така и не е стигнала до разработване, магистрала „Рила", която трябва да свърже ГКПП „Гюешево" с АМ „Тракия". Изводите - строим, но строим наистина бавно. Затова пък в празник се превръща всяка няколко километрова отсечка, която се пуска в експлоатация или пък всяка първа копка. Един от вариантите строителството на аутобани да се ускори е то да се даде в ръцете на частни ръце – на концесия. Държавата няма да инвестира пари в изграждането на пътя, но пък след това частникът ще сложи бариери и такси, които ще плащаме, за да пътуваме по магистрали.

Четете още

Oтвлякоха 18-годишна от бензиностанция на "Струма"

Oтвлякоха 18-годишна от бензиностанция на "Струма"

Пеньо Бомбето построи Шипка, но не видя паметника

Пеньо Бомбето построи Шипка, но не видя паметника

Село иска наем за мост, на който ще снимат филм

Село иска наем за мост, на който ще снимат филм

Фалит заплашва "Пирин" (Благоевград)

Фалит заплашва "Пирин" (Благоевград)

Реклама
Реклама
Реклама