Евгения Костадинова, експерт от МОН: Няма да отпадат автори от матурата тази година

Не сме предвидили мерки срещу коронавируса
КОЯ Е ТЯ
Евгения Костадинова е завършила българска филология, а след това и английска в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Започва кариерата си като учител в 45-о ОУ "Константин Величков" и Първа английска езикова гимназия в София. От 2002 г. е експерт в Министерството на образованието и науката, а от 2004 г. оглавява дирекция "Съдържание на предучилищното и училищното образование" в Министерството на образованието и науката. Какво предстои на държавните зрелостни изпити и какви са предпочитанията на зрелостниците, четете в следващите редове.
Доли ЛУКАНОВА
- За първи път тази година зрелостниците ще могат да се явят по желание на допълнителна матура по профилиращ предмет. Към кои сфери има най-голям интерес?
- Няма нещо изненадващо от гледна точка на избора на предмети. Най-много заявления за явяване на държавен зрелостен изпит по профилирана подготовка има по английски език. Традиционно езиците са сред предпочитаните. Биология и здравно образование, география и икономика също са предмети, които в годините са били предпочитани. Нека все пак отчетем, че броят на пожелалите да се явят на определен предмет е тясно обвързан с броя на учениците, които го изучават. Така че няма учудване, че да речем, по музика и по изобразително изкуство желаещите са по-малко. По всички предмети, по които има възможност да се явят зрелостници, има желаещи да се явяват, включително и за матурата по китайски, латински, японски.
- А кои са най-непопулярните предмети?
- Ако трябва да говорим за традиционните зрелостни изпити, матурата по италиански е с най-малък брой заявления, но пак казвам - това е, защото по-малък брой ученици го изучават като профилиращ предмет.
- Ще отпадат ли автори от държавните зрелостни изпити тази година?
- Въпросът за отпадането на авторите не е най-съществен. Нещата опират до това може ли ученикът да разбере едно художествено произведение, да схване посланията, да тълкува правилно. Това е умението, което ни е необходимо. Сигурна съм, че и зрелостниците, и техните учители полагат максимални усилия българските автори да бъдат разпознавани и да се знаят. В края на краищата това е свързано с националната ни идентичност. Няма основание засега да говорим за отпадане на автори, защото независимо от трудните условия, в които се проведе обучението, учениците нямаха изгубено учебно време.
- Тази година ще има по-малко затворени въпроси и повече със свободен отговор. Това няма ли да затрудни абитуриентите, прекарали доста време в обучение онлайн?
- Всъщност това е един дълъг процес. От 2008 г. колегите правят малки крачки за това учениците да са провокирани да мислят, а не да възпроизвеждат. Мисля, че това не е неочаквано и ново. Това е една последователна посока, в която вървим. Да, предвиждаме повече въпроси с отворен отговор, които да показват, че учениците могат да мислят. Никога не сме поощрявали играта на тото.
- Критериите за оценяване се вдигнаха. Вече за тройка са нужни 30 точки, а не 23 т., както беше досега. Смятате ли, че това ще доведе до повече ниски резултати?
- Да, така е. Дълги години зрелостните изпити се оценяваха по една и съща скала. Същевременно не веднъж беше поставян дебатът в обществото не е ли време да се вдигне този праг. Това ще изисква, разбира се, и по-голяма съсредоточеност, по-добра мобилизация и по-голямо упорство, но аз пък съм сигурна, че онези зрелостници, които са полагали усилия, ще бъдат възнаградени. Не можем да прогнозираме повече ли ще бъдат или по-малко слабите оценки. Математически погледнато, изглежда, че ще бъдат повече, но ние не можем да предвидим конкретните зрелостници, с конкретния изпитен материал как ще се справят. Така че, се надявам да не са повече. Нека да стане чудо и всички да покажат, че са подготвени за живота.
- Ще има ли други промени в матурите, които не сме споменали?
- Променихме часа. Макар че това не е кой знае каква голяма промяна. Преценихме, че можем да започнем зрелостния изпит с половин час по-късно, за да има по-добра организация.
- Какво трябва да знаят зрелостниците, преди да влязат на изпит?
- Това не първият им изпит в живота. Препоръките ни са едни и същи - да са отпочинали, да идат навреме, да са проучили къде точно трябва да се явят. Трябва да си носят документа за самоличност и служебната бележка за допускане. Химикал, даже и резервен, всичкото това им е описано в инструктажите. Това, което не ни омръзва да повтаряме, е, че е добре зрелостниците внимателно да четат това, което се изисква от тях като задача. Не малка част от грешките се дължат не на незнание, а на недобро четене на условието.
- Въпреки че извънредното положение отпадна, предвидени ли са някакви мерки, свързани с коронавируса?
- Много ми е трудно да кажа в момента дали на датите на провеждане на изпитите обстановката ще е достатъчно спокойна. Към момента нещата не изглежда да изискват някакви допълнителни мерки, но в случай че се наложат такива, те ще бъдат известени достатъчно рано. Няма как да се явят на зрелостен изпит и да се окаже, че им се изисква например маска. Ще имат комфорта да покажат това, което могат, спокойно.
- Как ще бъде осъществен контролът?
- Нищо по-различно от предходни години. И там имаме утвърдени процедури. Зрелостниците знаят, че работят в зали с видеонаблюдение, така че нека не преписват и не използват непозволени средства, за да подсказват и да преписват. Винаги има ученици, които опитват. Толкова бързо се развиват технологиите, че ако условно казано 50 човека мислят за това как да предотвратят тези зловредни и нерегламентирани стъпки, с десетки хиляди повече са тези, които мислят как да се улеснят. Това, разбира се, е морален въпрос. С времето мисля, че стана ясно, че елемент от зрелостта и себеуважението е, че когато човек отиде на изпит, трябва да покаже какво може, а не как може да препише.
- Матурите вече се налагат като вход за университет. Пада ли по този начин нивото на висшето образование у нас?
- За ниво на висшето образование може да говорим на изхода от висшето образование. Не мисля, че влизането в университета само с матура е по-лесно. Това се дължи на много неща, едно от които е, че в годините успяхме да създадем сътрудничество с преподавателите във висшите заведения. Това е процес, който се е наложил в огромната част от страните в света. Рядко има университети, които имат собствени изпити, повечето от тях осъществяват плавен преход със средното образование.
- Какво ще пожелаете на всички зрелостници?
- Успех, разбира се. Да са спокойни и да докажат, че знаят и могат!