Черно море поглъща кораби
Разсипаха във водата опасния товар на Vera Su
Плавателен съд на 2500 години лежи на дъното
Товарният кораб Vera Su от дни е заседнал край местността Яйлата.
Опитите плавателното средство да бъде изтеглено не дадоха резултат и се предприе разтоварване на азотните торове, за да олекне корабът. Мaшинaтa зa пaкeтирaнeтo нa товара обаче ce e рaзвaлилa, cлeд кoeтo прeнacянeтo e прoдължилo чрeз щипкaтa нa крaнa, но гoлямa чacт oт химикалите ce изcипa във вoдaтa. Въпреки обещанията, че цялата мощ на държавата ще се впрегне, за да не се случи замърсяването на морето. Това наложи служебният екоминистър Асен Личев да нареди спирането на разтоварването.
"Дейността по претоварване е преустановена до осигуряване и въвеждане в действие на екологосъобразна технология, при която не се извършва разсипване на товара и замърсяване на водите", поясниха от екоминистерството.
Vera Su още е на повърхността, но над 600 кораба лежат на дъното на Черно море. Смята се, че потопени са фрегатата на Марко Поло и кораб на близо 2500 години.
През 2016 г. американски изследователи започват експедиция по дъното на Черно море. Пред очите им се разкриват над 60 потънали кораба. Един от тях се смята, че е на самия Марко Поло. Той е открит на север от Турция и е на около 13 века. Въпреки че железните крепителни планки са паднали на морското дъно, платформата на кърмата е запазена, а нейните кормила са непокътнати.
Според експертизите някои от фрегатите са от времето на Византийската империя, други били потънали през XIII век.
Откритията на експедицията включват галери от Римската, Византийската и Османската империя. Някои от тях са потънали преди около 400 г. пр.н.е., по времето, когато са живели Александър Македонски и Сократ. Американските водолази разкриват, че най-старите открития в българската част на Черноморието датират от V век пр.н.е. Мачтите на някои от съдовете все още стърчат и товарите им са непокътнати. За разлика от днешните химикали, некадърно изсипани във водата, те обаче не са отровили морската екосистема.
Морето поглъща и първата българска подводница "Подводник -18". Машината защитава българското крайбрежие по време на Първата световна война. След края й е конфискувана от французите и откарана в Истанбул. Документи сочат, че всъщност била нарязана за скрап. Въпреки това през 2012 г. водолази на военноморските сили откриват подводница на 30 метра дълбочина югоизточно от Варна. Данни разкриват, че тя е със същите специфики и производство като потъналия "Подводник -18".
През 2018 г. потопеният преди век американски кораб "Мопанг" изпусна литри мазут от резервоара си и образува мазно петно в близост до централния плаж в града. Десетки плажуващи бяха окъпани с горивото и силно се притесниха за здравето си. Други пък се уплашиха дали това няма да е екологична катастрофа за Черноморието. За щастие положението бе овладяно и петната бяха спрени със специализирани заграждения.
През 1921 г. американският плавателен съд потъва само година след като е пуснат в международни води. Фрегатата попада на стара морска мина от Първата световна война. В момента той лежи на десния си борд на 10 км от бреговете на Созопол. Корабът е един от най-достъпните и дори се предлага от водолазните центрове за гмуркане. Предполага се, че горивото започнало да изтича заради силната корозия.
Край българското крайбрежие има и други интересни находки.
Правителственият самолет на Тодор Живков е потопен в Черно море преди едно десетилетие. През месец май 2011 г. машината е спусната под водата на 2 мили от курорта Св. св. Константин и Елена, на 22 метра дълбочина, и е превърната в изкуствен риф за тренировки на водолази. Самолетът Ту-154 е произведен през 1971 г., а след потапянето над него има място за плаване на малки кораби до 10 метра. Предварително от 30-тонния самолет са премахнати двигателите и оборудването. До рифа се стига с лодка, а достъпът е свободен.
Бившият правителствен самолет е направил последния си полет на 16 септември 1989 г. от София до Варна. В продължение на 20 години той е бил управляван от полк. Димитър Антонов. Уникалната операция беше извършена за първи път у нас, а толкова голям самолет не е потапян никъде в света. Спускането на летателния апарат към морското дъно се случи посредством 100-тонния плаващ кран "Антей".