Реклама
https://betatest.bgdnes.bg/bulgaria/article/10179722 www.bgdnes.bg

Учителят Теодоси Теодосиев: Онлайн образованието е пълна катастрофа

1000 книги до 9-и клас трябва да прочете умният ученик, казва физикът

Кой е той

Теодосий Теодосиев е легендарен преподавател по физика в ПМГ "Никола Обрешков" в Казанлък, познат и в цяла България като учителя Тео. И след своето пенсиониране той продължава да ръководи специализирана школа по приложна математика и физика. От общо 11 златни медала, печелени досега от български участници на международни олимпиади по физика, 7 са възпитаници на Тео. Теодосиев е носител на множество ордени и отличия, а през 2015-а стана и Мъж на годината.

- Г-н Теодосиев, започва още една учебна година, която ще бъде белязана от знака на пандемията. Доколко ние като общество успяхме да се справим дотук със задачите си в образователната сфера в тази безпрецедентна ситуация?

Реклама

- Краткият отговор е: Не се справихме. За мен е показателен примерът на Швеция. Това е една високоразвита държава, в която училищата не бяха затваряни. Нямаше ги и така наречените локдауни. На гости ми беше мой ученик, който сега живее в Швеция и разбира се, обменихме информация. Оказва се, че заразените и болните с коронавирус в Швеция не са повече в сравнение със съседните скандинавски държави. Моето мнение е, че и в другите държави трябваше да се постъпи така, както постъпиха шведските власти. Вижте, аз самият съм готов да погина, вече съм човек на възраст. Но не и децата ми да връщат милиардни заеми, които в момента се трупат на техен гръб. За да функционира обществото в тази криза, се харчат огромни пари. Един ден ще трябва да ги връщат нашите деца и внуци.

- Но кризата трябва да бъде преодоляна и светът търси кой е най-добрият начин да се продължи напред...

- Аз съм човек на точните науки. Разсъждавайки логично, стигам до извода, че има страни, които са заинтересовани ситуацията с коронавирус да развие точно по такъв сценарий. Блокирането на световната икономика доведе до това, че например Европейският съюз трябваше да вземе заеми в размери на трилиони. САЩ, водеща световна сила, стигна дотам, че въпреки модерната си здравна система държеше рекорди по заразени от коронавирус. Непрекъснато се трупат безброй въпроси без отговор. А когато това се случва, значи някой някъде лъже.

- Пандемията доведе и до т.нар. онлайн обучение в образованието. Какъв е ефектът от него дотук?

- Резултатът е катастрофален. Но ще започна отговора си от малко по-далеч. Известно е, че едно малко дете има колосални възможности за усвояване на информация. На колкото по-ниска възраст е човек, толкова по-широко са отворени порталите в съзнанието му. Така че не бива да се пропускат в никакъв случай ранните години на обучение и образование. Непростимо е. Познавам отличници, включително и такива в престижни университети, които са на път да прекъснат образованието си. Точно този катастрофален ефект.

- Какви са най-важните предимства на обучението в клас в сравнение с онлайн образованието?

Реклама

- Когато ученикът е на присъствено занятие, преподавателят му вижда очичките. Разбира точно в кой момент детето изтървава нишката и може веднага да направи нужните корекции. Освен това настройката за учене в клас е съвсем различна. Едно е да си четеш молитвата в църковен храм, а друго е да я казваш в кухнята си. Или в някоя дискотека. В училището цялата душа се настройва към това да поема знания. Училището е храм на науката и място за получаване на нова и важна информация. Смяната на тази обстановка се отразява фатално на образователния процес.

- Какъв е вашият личен опит в онлайн обучението?

- Аз самият никога не съм прекъсвал присъственото обучение на моите ученици. Водя подготовка на деца за участие на олимпиади и за кандидатстване в университети. Предупредил съм и родителите, и децата да идват, когато са здрави. Аз никого няма да изгоня от занятието. Всички деца идват, без изключение. Разбира се, взел съм мерки. Разполагам с мощни ултравиолетови лампи за дезинфекция на въздуха. И през почивките правим пълна дезинфекция. Лампите, за които говорим, са 50 пъти по-мощни от тези, които се продават на пазара за същата цел. Ние сме физици, можем да правим такива устройства. След това залата се проветрява. Работим с ентусиазъм. Досега никой не се е заразил, включително и аз.

- Да обърнем внимание на един не по-малко важен въпрос. Как трябва да бъде разпределена ролята на учителите и родителите в образователния процес?

- Ако в образователния процес се скъса една верига, целият механизъм се срива. Всички звена са важни. От момента на зачеването е важно дали това дете е желано, или не от своите родители. Някога майките са раждали в кръв и болки. Сега много жени предпочитат лесния начин. Но болката, страданието, желанието да имаш дете създават връзка между родителя и малкото създание. След това идват и други трудности. И възрастните се опитват да избягат от тях по най-лесния възможен начин. Родителите пъхат в ръцете на децата си по един телефон или таблет, вместо да ги възпитават в полезни навици. За тях е по-важно да бъдат оставени на мира. И ето че детето тръгва по пътя, който му се предлага. Образно казано, получава наготово смляна храна, без да полага усилия. Това е контрапродуктивно. Просто не е възможно, докато гледаш как някой друг тренира мускулите си, самият ти да станеш културист.

- Вие как се справяте с този проблем във вашата школа по физика и математика?

- Не е случайно, че най-силните участници в националния отбор на България по физика и математика са точно от моята школа. Имам високи изисквания към тях и всеки ден ги поставям в "бойни условия". Всяка седмица правим наша вътрешна олимпиада. Решават се задачи, които се дават на студенти от първи и втори курс в университетите. Както и задачи, чиито отговори не могат да се намерят в интернет. Трябва да си напрегнат мозъка, за да намерят правилното решение.

- Какъв е начинът учениците от сегашното поколение да бъдат въвлечени в света на книгите? Да се развият интелектуално и творчески...

- Историята на човечеството безспорно доказва, че четенето е храна за мозъка. Правилният начин едно дете да се развие интелектуално и ментално. За да чете едно дете, инициативата трябва да бъде на първо място на родителите. Спомням си как моят баща се връща от работа капнал от умора, взима книга и започва да чете. Колко родители го правят сега? Повечето стоят пред телевизора, телефона или компютъра. Това води до отчуждение между родители и деца, до оглупяване на човечеството.

До 9-и клас един умен ученик трябва да е прочел 1000 дебели книги, ако иска да развие висок коефициент на интелигентност.

- Колко голяма е разликата в начините, по които общуват учениците днес, в сравнение с предишните поколения, които нямаха достъп до дигитални технологии?

- Това е една огромна пропаст. Факт е, че технологиите са нещо много велико, ако ги използваме за велики неща. Ако едно дете се рови в интернет, за да изучава науки, да търси информация в база данни, тогава световната мрежа ще му даде нещо много ценно. Но не и когато подрастващите се опитват да получават в интернет готово решение за всяко едно нещо. Това вече е противоестествено.

- Колко важни са спортът и движението, за да се осигури баланс между обучението в класна стая и необходимостта от физическа активност?

- За много хора спортът е нещо, което дават по телевизията, и те просто го наблюдават от дивана. С моите ученици правим летни лагери в планината. Там правим и учебни занятия и много дълги преходи през реки, водопади и гори. Това са преживявания, които остават в спомените за цял живот.

- Много се говори за разликата в образователните системи от времето преди 1989 г. и сега. Кои модели от тогавашното образование може и трябва да бъдат пренесени и днес?

- Ще се върна и по-назад. Имало е времена, когато българинът е бил готов да си продаде и най-хубавата нива, за да изучи детето си. Този пиетет към науката беше затрит през комунизма. Тогава държавата се опитваше да направи всички еднакви, а от всяко дърво не става свирка и от всяка кожа не става барабан. Хората се раждат различни. Аз може да съм много добър по математика и физика, но не ставам за модерен балет. В училището трябва да се върнат дисциплината и трудолюбието. Без тези две неща няма как да се върви напред.

- Какво трябва да умеят хората, които ще направят успешен старт в живота след 10 или 15 години?

- Добро възпитание. Дори няма толкова голямо значение с какво точно ще се занимава човек. Може да се отдаде на наука или на селскостопански труд, но трябва да има добро възпитание. Когато има добро отношение към другите, получава същото като отплата. И това ражда възможностите. В България се раждат много талантливи деца, дори изумителни. Наш дълг е да развием техния потенциал.

Реклама