Как да оцелеем на новата работа
Грамотно написани документи, интервюта, дни на очакване и ето че сте на нова работа. В началото се чувствате като Алиса в Страната на чудесата. Срещате непознати, даже понякога странни хора, от които зависи бъдещето ви. Как да се сработите с тях и в същото време да се справите с поставените задачи? Вслушайте се в съветите на експертите от Института по психология към Йейлския университет.
Преди да пристъпите прага на новото си работно място, трябва да разберете правилата на играта и кои са основните герои в нея. Най-напред научете какви са законите в колектива - например как е прието да се обличат служителите. Ако има дрес код, непременно трябва да го спазите. В много компании вече има програми за адаптация, но ако няма, е напълно разумно да задавате въпроси на менаджера, който отговаря за вас. Запишете си имената и длъжностите на хората, с които ще работите. Ето как да подходите към основните персонажи във всяка компания.
Шефът
Можете да го познаете по кралското му държание, по понякога истеричното му поведение, по възможността и желанието да чупи глави или да се появява неочаквано, където му се прииска. Най-добре е да заобикаляте по-встрани, ако длъжността ви позволява. Всъщност понякога някои кралски особи след време се оказват доста мили и приятни хора.
Вашата тактика: Ако сте в непосредствена зависимост от Негово величество, не се страхувайте да питате повторно и да уточнявате неразбрана задача. Простено ви е, защото сте нови. Главното е винаги да сте доброжелателни, да не забравяте да се усмихвате. Но да фамилиарничите е опасно. Представете си как останалите ви колеги ще погледнат на това, как ще предрешите бъдещите си отношения.
Заместниците
Вицепрезидентите в компанията обикновено са най-приближените до шефа. Тяхното мнение е също толкова важно, поведението им е сходно. Ако обаче се чувстват недооценени и понесли целия товар на ръководните задължения, сигурно им се иска да го свалят от раменете си. Затова стойте по-далеч и от тях.
Вашата тактика: Никакъв страх и подмазване. Вие и началникът ви сте равностойни хора, но трябва да спазвате професионалните граници. Да, началникът е над вас според статута си, има право да ви нарежда и да дава оценки за работата ви. Но само в професионалната сфера и с уважение към вас.
Директорът
по кадрите
Най-нееднозначният герой е ръководителят на отдел "Кадри", "Личен състав" или както е модно да се казва сега - "Човешки ресурси" (HR - ейчар, от английски). Често той е способен да се усмихва денонощно и да се появява изневиделица. Но усмивката му не трябва да се приема като доброжелателност. Просто по задание работата му е да създава благоприятна атмосфера и да сближава колектива.
Вашата тактика: Не забравяйте, този малък шеф всъщност принадлежи на големия. А това означава, че каквото кажете, може да бъде използвано срещу вас.
Амбициозният шеф на отдел
По принцип такъв човек непрекъснато поставя пред сътрудниците си нови и нови задачи, а после проверява дали са изпълнени. Но сигурно и сам той непрекъснато получава задачи от своите шефове и го питат дали ги е изпълнил.
Вашата тактика: Задължително записвайте и уточнявайте всички негови заповеди, а най-добре помолете да ви изпрати инструкции по електронен път. Иначе рискувате да не направите това, което той иска. Така винаги ще имате под ръка документ, потвърждаващ задачите. Ако се окаже неприятен тип, не си струва да завързвате приятелски отношения. Може е да е склонен да устройва капани - да се прави пред вас на приятел, а след това да разказва, че искате да заемете неговото място или че ненавиждате колегата си по бюро. Затова си вършете работата и спазвайте дистанция.
Неудачникът
Във всяка компания има поне един служител, който е пълен с нови идеи и планове, но не винаги ги реализира успешно.
Вашата тактика: Ще си спестите много неприятности, ако стоите по-далече от него. Но, от друга страна, може би една от тези идеи има нужда да бъде реализирана сега. Затова помислете добре, преди да определите отношението си към този колега.
С колегите винаги едно наум
l С кого какви отношения да създадете, времето ще покаже. Ако сте се сдобили с нови приятели в офиса, постарайте се на първо време да не ги пренасяте извън работата.
l В много компании ще се сблъскате с групировки, подмолни игри, настройване срещу някого или просто с клюки. Навярно ще се опитат да ви въвлекат в скандал, в резултат на който накрая ще се окажете в изолация. Ако забележите, че в стила на общуване на колегите ви присъстват интригите и клюките, помислете искате ли да свързвате кариерата си задълго с тази работа. Ако сте твърдо решени да останете, бъдете готови, че дори да не участвате в интриги, вие също ще станете обект на интриги. Ако обстоятелствата се стекат така, че колегите ви са се разделили на два лагера, останете сам - така или иначе ще се озовете на фронтовата линия.
l Явно все пак ще ви се наложи да избирате към кого да се прикрепите. От решението ви ще зависи много. Постарайте се да прецените всички предимства и недостатъци, максимално премислете ситуацията, когато правите избор. А след това взимайте решения, съобразени със съратниците ви. Ще се наложи да научите правилата на играта.
l Не тъгувайте за старата си работа. Новата фирма това е нова възможност, следващ етап в развитието ви. Навярно не сте сменили работата си просто така. Следователно сте направили правилния избор, като сте дошли точно тук. Затова ще трябва да се справите с всички трудности. Не забравяйте, че само в началото вие работите за репутацията си. След това тя ще работи за вас.
Чети още интересни истории в новия брой на вестник "Всичко за семейството"