Тийнейджърите отвръщат на удара
- Срещу какво се бунтуваш?
- В какво вярваш?
Отговорът въпрос на Марлон Брандо от "Дивият" всъщност означава "Бунтувам се срещу всичко това, което ти представляваш". През 50-те години на миналия век, когато излиза този филм, понятието "тийнейджър" все още не е доизяснено и не е неделима част от речника ни.
Дотогава хомо сапиенс е скачал от (рядко) безгрижното детство в (често) напрегнатото битие на възрастните. Но с индустриалните революции, новооткритите приложения на петрола и края на световните воини стандартът на живот като цяло се вдига. Вместо да копаят въглища от 11-годишни и да умират на Западния фронт на 17, децата получават по-добро образование, разполагат с повече свободно време и родителите им осигуряват повече пари.
Най-дразнещата, но и също толкова неделима част от обществото са тийнейджърите. Киноиндустрията ги припознава и започва да прави филми специално за тях. Всъщност прави пари на техен гръб, възползвайки се от ниската летва, която представляват те в културно отношение. Много е лесно да пробуташ на един побъркан от хормони и бляскави идеи за промяна на света млад човек своя плитък в сценарно, операторско и морално отношение филм. Вместо да възпита вкус у тийнейджърите, Холивуд се възползва от липсата му и бълва все по-простовати продукции.
Важно бе да се уточнят тези факти, защото този и другия петък у нас излизат две ленти, ориентирани към зрителите между 12 и 16 г. Това са "Реликвите на смъртните: Град от кости", чиято премиера е днес, и "Пърси Джаксън: Море на чудовища", заплануван за другата седмица.
"Реликвите на смъртта" разказва за обикновената ученичка Клери. Тя е тормозена от майка си да се прибира директно вкъщи след училище и винаги да си държи телефона включен (тук създателите на филма печелят публиката автоматично - кой тийнейджър не изпитва чувство за несправедливост заради наложения му контрол). Един ден Клери започва да вижда неща, които другите не могат (чувството за специалност - отново характерна черта на тийнейджърите). В полезрението й попадат уродски създания, демони. След като отвличат майка й, тя открива, че произхожда от фамилия на полуангели, които преследват адските изчадия. Към нея се присъединява красив младеж, също полуангел, който й казва, че ключът към спасението на света се крие в нея.
За "Пърси Джаксън" не си струва да се хабят думи - група млади полубогове, отрочета на гръцките обитатели на Олимп, се впускат в търсене на Златното руно и спасение на всички ни.
Тийнейджърските филми са шумни, досадни и за жалост често морално едностранни. Единственият им плюс е, че бързо потъват в забрава.
- В какво вярваш?
Отговорът въпрос на Марлон Брандо от "Дивият" всъщност означава "Бунтувам се срещу всичко това, което ти представляваш". През 50-те години на миналия век, когато излиза този филм, понятието "тийнейджър" все още не е доизяснено и не е неделима част от речника ни.
Дотогава хомо сапиенс е скачал от (рядко) безгрижното детство в (често) напрегнатото битие на възрастните. Но с индустриалните революции, новооткритите приложения на петрола и края на световните воини стандартът на живот като цяло се вдига. Вместо да копаят въглища от 11-годишни и да умират на Западния фронт на 17, децата получават по-добро образование, разполагат с повече свободно време и родителите им осигуряват повече пари.
Най-дразнещата, но и също толкова неделима част от обществото са тийнейджърите. Киноиндустрията ги припознава и започва да прави филми специално за тях. Всъщност прави пари на техен гръб, възползвайки се от ниската летва, която представляват те в културно отношение. Много е лесно да пробуташ на един побъркан от хормони и бляскави идеи за промяна на света млад човек своя плитък в сценарно, операторско и морално отношение филм. Вместо да възпита вкус у тийнейджърите, Холивуд се възползва от липсата му и бълва все по-простовати продукции.
Важно бе да се уточнят тези факти, защото този и другия петък у нас излизат две ленти, ориентирани към зрителите между 12 и 16 г. Това са "Реликвите на смъртните: Град от кости", чиято премиера е днес, и "Пърси Джаксън: Море на чудовища", заплануван за другата седмица.
"Реликвите на смъртта" разказва за обикновената ученичка Клери. Тя е тормозена от майка си да се прибира директно вкъщи след училище и винаги да си държи телефона включен (тук създателите на филма печелят публиката автоматично - кой тийнейджър не изпитва чувство за несправедливост заради наложения му контрол). Един ден Клери започва да вижда неща, които другите не могат (чувството за специалност - отново характерна черта на тийнейджърите). В полезрението й попадат уродски създания, демони. След като отвличат майка й, тя открива, че произхожда от фамилия на полуангели, които преследват адските изчадия. Към нея се присъединява красив младеж, също полуангел, който й казва, че ключът към спасението на света се крие в нея.
За "Пърси Джаксън" не си струва да се хабят думи - група млади полубогове, отрочета на гръцките обитатели на Олимп, се впускат в търсене на Златното руно и спасение на всички ни.
Тийнейджърските филми са шумни, досадни и за жалост често морално едностранни. Единственият им плюс е, че бързо потъват в забрава.
Реклама
Реклама