Анна Кошко скандализира публиката като Мерилин Монро

Крехката 24-годишна сибирячка Анна Кошко пресъздаде на сцената на Народния театър един скандален и дори брутален образ на кинодивата на всички времена Мерилин Монро, видя "България Днес". Без откровено сексуални сцени, но с достатъчно красноречиви намеци, макар и поднесени без акцентиране, на ръба между дискретното и предизвикателното, любимата на Деян Донков демонстрира достатъчно плът по време на пиесата "Последният час на Мерилин Монро". Но и не по-малко дух, защото нейната прочута героиня се терзае жестоко от трагичното разминаване между образа и същността, между любовта и властта, между масовата култура и елитарното изкуство, между обожанието на публиката и самотата в будоара... Младата актриса не се разделя до финала и с бутилката шампанско, към която холивудската супер стар и в реалността е посягала, за да "анестезира" страданията си.
В душевния и според намеци в пиесата - и във физическия стрийптийз, й помага нейният личен психоаналитик Ралф Грийсън, с истинско име Ромео Рашпун. Ролята му се изпълнява от Деян Донков, който е и режисьор на постановката. Героят на култовия актьор пуска антиамерикански шегички, които вече звучат на място, а неговият психодоктор самият е болезнено раздвоен между неуверения в себе си мъж и самоуверения спец, на чиято кушетка са сядали и лягали почти всички холивудски звезди от онази епоха.
На моменти ВИП психоаналитикът в трактовката на Донков заеква като непораснало дете, в други - вади глас на спортен коментатор на бейзболни мачове. А в трети, които са редки и затова предизвикват шок, си позволява рязък вик - и към себе си, и към света, който има нужда от лечение, и към белязаната с цял букет детски и младежки травми своя хай пациентка... На свой ред Кошко също излиза неочаквано от мяукащата грация на героинята си, за да изкрещи в лицето на психотерапевта, самият той нуждаещ се от терапия, че не е ходеща кукла, чието единствено предназначение в живота и на екрана е да събужда сексуалните апетити на мъжете.
Но Мерилин Монро в интерпретацията на родената в Томск актриса отлично осъзнава властта си над силния пол и дори произнася от сцената на най-големия храм на изкуството у нас една пределно табуирана и нецензурна дума за женски полов орган - мястото, където мъжете смятат, че се намира раят. "Но аз не се различавам по нищо от останалите жени, моята биология е същата", признава най-известната блондинка в света на киното.
"За мен Мерилин не е просто човек, тя е магьосница. Монро е повече от бляскав образ. В нея усещам много болка, истинско страдание, което никак не е било малко. Плаках, докато четях биографията й. Разбирам я толкова добре. Изненадана бях и от толкова много общи неща и преживявания с моя живот, които направиха да я чувствам близка", споделя младата "муза" на Донков.
Той пък определя сценичната Норма Джийн в изпълнението на Кошко като "мистериозна и... малко страшничка".
Спектакълът с основание може да бъде наречен "новаторски" и това в случая не е клише. Използвани са видеостени и видеоколажи, с ефект на приплъзване във времената и образите, както и изкуствен интелект. Особено запомнящо се е живото изпълнение на цигуларя Жорж Паликарски, както и театралният дебют на цветнокожия 27-годишен художник Думисани Карамански, с майка известна столична архитектка и баща от Зимбабве.