Реклама
https://www.bgdnes.bg/shou/article/19680736 www.bgdnes.bg

Музикантът Дани Милев: Изкуственият интелект няма да замени музикантите

Важно е творчеството, а той засега не може да твори

Кой е той

Дани Милев е роден на 16 май 1968 г. в София. Композира първата си песен още на 10-годишна възраст за училищен конкурс. Свири на класическа китара. През 1993 г. неговата група "Хадес" печели специалната награда на "Меридиан Рок Шоу". Групата е създадена през 1988 г. През този период Дани Милев пише песните си сам. Понякога твори заедно с Асен Димитров. През 1996 г. издава албума "Утро над града", продуциран от Тончо Русев. Това е албумът, с който Милев стартира кариерата си на певец, композитор и текстописец. По-късно музикантът пише и песните за група "Хадес", в която участва.

Работи с Дони и Момчил, Нона Йотова, Нети, Ваня Костова, Графа, Стефан Вълдобрев, Дони, Нина Николина, Поли Генова, Панайот Панайотов и много други.

Реклама

- Господин Милев, изкуственият интелект започна да пише музика. Как ще се отрази това на хора като вас?

- Аз съм доста демократично настроен към тези промени. Привърженик съм на всякакви съвременни технологии. Въпреки това на-вероятно истинската авторска музика ще си остане такава още известно време. Може би следващите поколения ще ползват други инструменти, но засега е така. С навлизането на изкуствения интелект в нашия бранш ще се променят и правилата, свързани с това кой е авторът на дадено произведение. За много музикални форми вече няма нужда от композитор. Добрата новина е, че има проследяващи програми, които да разпознават кое е човешко творение и кое на изкуствения интелект.

- Изкуственият интелект няма ли да съсипе музикалната индустрия?

- Напротив! Привърженик съм на музиката още от плочата и касетката. Всяко едно нововъведение съм приемал с радост и вдъхновение. Изминал съм много дълъг път в музиката. Вярвам, че и сега ще е така. Ако изкуственият интелект може да прави песни, още по-добре. Това не ме притеснява. Ако започне да прави по-хубави песни от мен, ОК, но засега май няма този шанс.

- Май няма как?

- Може и да има как. Нека да видим. Човекът като творец е ненадминат засега. Все пак изкуственият интелект е изкуствен. Винаги съм казвал, че никой и нищо няма да убие творчеството. Днес излиза едно, утре - друго. Когато ние си отидем, никой не знае какво ще дойде след нас, но е важно да оставим нещо смислено. Важното е да сме себе си и да творим това, което ние усещаме в себе си. Наскоро познати направиха песен, композирана и дори изпята от изкуствения интелект. Беше в регетон стил и звучеше много добре. Някои от нещата дори приличаха на написани от стойностни български изпълнители. Всъщност никой не знае кое е създадено от изкуствен интелект и след това дали не е изпято отгоре от истински певец. Затова е добре да бъде въведена някаква стандартизация, да се слагат маркери, които да показват при коя песен къде и как е използван AI.

- Това да създадеш такава песен май не е някаква гениалност на мисълта?

- Това е до светоусещането на изпълнителя. Нищо не мога да кажа. Познавам кое е изпято от някой творец или кое е изкуствено генерирано.

Реклама

- Изкуственият интелект ще ни унищожи ли като хора?

- Ролята на AI в музиката е като във вашата професия - писането, мисленето, аналогиите. Те остават само наши. Важно е собственото творчество. Това да си творец е нещо много повече, отколкото да ползваш някакви програми. Или си, или не си творец. Това мога да кажа.

- Казахте, че за една излъчена песен изпълнителят получава 32 стотинки. Сега имате нова мощна конкуренция.

- Шегувам се с тези неща! Въобще не вярвам на тези тарифи, които идват като възмездяване на изпълнителите. Когато е някоя национална медия, отчисленията са в пъти повече, отколкото на някоя малка телевизия. Тарифите са много относително понятие. Отнякъде получавам пет лева на минута, а от друго място - 8 стотинки на минута. Шегувам се за 32-те стотинки, но като цяло в България отчисленията са горе-долу толкова.

- Преди години направихте за "Евровизия" песента "Let me cry" с Мариана Попова, какво стана с нея?

- Тази песен през 2006 г. вървеше едва ли не почти всеки път, когато си пуснете чешмата. Тя беше за няколко седмици хит в цяла Европа.

- Колко взехте за тази песен?

- Тук, в България, взех около 700 лв. за една година, а от чужбина над 8000 лв. само за около една седмица, по време на самата "Евровизия".

- Това ли е суровата действителност?

- Абсолютно! У нас нещата се получават по по-различен начин относно авторските права. Това трябва да се промени.

Реклама
Реклама
Реклама