Владислав Карамфилов - Въргала: Да взривят чорбарите на "Герена"
Едно интервю на Георги Иванов
- Навремето го раздаваше боксьорче, бил ли си наистина боксьор?
- Как, бе! Навремето с бате Цачо Андрейковски и други хора направихме първия професионален боксов клуб „Калоян" и тренирахме. С Мишо Таков и един белгийски промоутър - Филип фондю, опитахме да създадем професионална боксова лига. Имахме големи амбиции, но всички групировки направиха клубове и се оказа, че аз вече нямам работа там. Както и фондю. Но Мишо продължи и постигна нещо голямо. Това е пример как водата пробива камъка не със сила, а с постоянство.
- Левскар си, предстои бутането на стадион „Георги Аспарухов", трябва ли това да се прави?
- Казвам, че това е хубаво, да се построи нов, модерен стадион. Ама тръгваме от копчето към балтона. Дайте първо да направим една хубава селекция. На БАТЕ (Борисов), дето им викахме „трактористите", стадионът им беше нищо и половина. Но изградиха отбор и правят фурор в Шампионската лига всяка година. Сега имат и хубав стадион.
Всеки път когато има нов треньор''или футболист, аз си казвам: „Хайде! Нека да работи". Не тръгвам по български обичай да гледам негативното и да оплювам хората.
Ние сме
народ. За взривяването - вход свободен за всички чорбари. Сериозно, аз уважавам името ЦСКА, както и „Локомотив", „Черноморец", „Берое" и другите. Уважавам всички, защото, когато излизат на арената, те имат мотивация, каквато и моят отбор. Страшното е, че спортът стана площадка за омраза и вражда. На трибуните отиват хора, готови да убиват. Това е малоумие, защото спортът в основата си е за един по-хармоничен и мирен свят, в който по-добрият да победи.
- Част си от УС на спортно дружество „Левски", какви проблеми решавате там?
- Най-належащият проблем е свързан с басейна „Спартак". Има диви апетити от най-различни формирования да го вземат и да го стопанисват. Те смятат, че като го получат, ще стане голям бизнес и ще потекат едни яки пари. А на практика това съоръжение изисква огромна инвестиция, която е несъизмерима с потенциалните приходи. То трябва да се дотира и от община, и от министерство, и от европейски програми.
Аз се прекланям пред личността на шефа на Обединения спортен клуб „Левски" Стоян Хранов. Той запази единственото спортно дружество през тези над 23 години от началото на прехода. Всички други се разсипаха, дори и ЦСКА, „Славия" и „Локомотив" (Сф). Затова Хранов е герой на България, той е направил много за спорта, нещо като патриарх е в тази област. За жалост има хора, които преследват лични интереси. Но още банкерът Буров е казал, че няма смисъл от личния просперитет, ако той не води до обществен просперитет.
- Може ли да се направи паралел между състоянието на спорта и това на изкуството?
- То паралелът е и в науката, в медицината, в образованието и във всички области. Казва се, че който плаща на цигуларя, той поръчва музиката. В момента
цигуларят седи и е готов да свири всичко, защото умее, но няма кой да му поръча. Дереджето е такова, че сега и спонсорите търсят спонсори.
Театърът ни в момента е на държавна дотация, но в киното има и частни продуценти. Но и сега в България един филм може да си върне парите, че и да излезе на печалба. Но кината трябва да проявят малко гражданска позиция, защото взимат 70 процента от приходите, отделно се плащат по 1200 лева за наем на киномашина за една прожекция. За капак не допускат рекламата на продуцента до хубавите места. В Сърбия например разпространителите взимат 40 процента от приходите, за да може авторите да направят още един филм. А тук „Арена" и „Синема Сити" са монополисти и правят каквото си искат. Комисията за конкуренция констатира монопола и ги глоби по 50 000 лева. За тях такава глоба е все едно мен да ме глобят с 50 стотинки.
Всички в киногилдията реват със страшна сила за държавната субсидия. Никой не защитава, пазара, след като ти е готов филмът. Защото чакат да дойдат държавните пари - каквото откраднат - откраднат. Това им остава и после хич не им пука какво ще им отчетат кината.
- Защо става така, някого сте „настъпили" ли?
- Защото ние категорично се обявяваме против системата, каквато е в момента. Тази система обслужва няколко фигури, който живеят от киното, а не
живеят заради киното. Това не се решава изказвания по медиите, а с поетапни действия и инициативи. Аз какво да работя в този случай? Да правя филми или да се занимавам с регламента, по който се правят и разпространяват филми? А тези хора имат да правят едно нещо - да си защитят портичката за крадене. Защо не направят финансова ревизия на няколко фирми, които всяка година печелят държавни поръчки поне по един милион за филми. Качеството на тяхната продукция е съмнително. Да видят колко са зрителите на продукциите им и ще стане ясно, че държавата е дала по 10 000 лева на зрител.
- По какъв проект работиш в момента?
- С една телевизия сме пред подписване да" направя сериал с работно заглавие „Шменти капели: Легендата". То е история на измамата в различни епохи - царска България, времето на социализма и сега. Във времето има различни начини за измама и манипулация. Помним пирамидите, чейнчаджиите на „Магура" например.
- Ти бил ли си магураджия, влизаше успешно в този образ?
- Не, как ме виждаш да измамя някого? Аз мога да правя „сан-же" или „кукла", така че никой да не разбере. Но бих го направил, за да се посмеем, а не да взема на някого парите. По едно време средата ми беше такава. Не съм ангелче, правил съм грешки и си плащам за тях, но никога не съм бил измамник.
- Дразни ли те вече прякорът Въргала?
- Не, защо да ме дразни. Той ми остана като клеймо, даже си забравих другите имена. Трудно е да убедиш зрителя, че този човек, тоест аз,, може и друго. Спомням си като дете Стефан Данаилов в „На всеки километър". После отидох да гледам друг филм с негово
участие, а в него той само се целуваше с някакви - нито iHA преби някого, нито стреля, нито хвърля бомби. Аз излязох от киното много разочарован. Като ме видят и викат: „А, кой си ти? Въргала! Айде почвай да ми разправяш лакърдии". Досега телевизиите са ми предлагали образи, близки до Въргала, но отдавна знам, че това вече е изгустирано.
- Как еволюира образът на Въргала, прототипите му?
- Как да еволюира, това беше романтичен образ. За съжаление се оказа не положителен герой, тъй като всички тези момчета впоследствие се разбра, че са били използвани, подлъгани. Повечето не са живи, което означава, че за тях нямаше еволюция, а изтребване.
- За политика няма да говорим, но в неделя има референдум...
- Да, и аз искам да призова хората да идат да гласуват. Защото е време всеки сам да се опита да си решава съдбата, а не да чака някой друг да му я решава. Ако си решил „да", иди гласувай, ако си решил „не" - иди гласувай. Ако не си разбрал, питай някого и пак иди гласувай.
Навремето, когато ги имаше първите четири реактора на „Козлодуй", имаше режим на тока. Значи парите се крадяха. Една трета от това, което се коментира, да е вярно, това граничи с национално предателство. Те са поели ангажименти, а искат друг да ги изпълни и да ги плати.
На тези хора много им пука за България ли? Политиците в България не трябва да имат думата. Който и да е на власт, опозицията ще направи всичко, за да го провали. Иначе ще бъде преизбран и ще се окупира във властта. Това ли е да работиш за България? Да млъкнат, да се застрелят, ама няма да стане. Така че всеки да иде да гласува на референдума.
Кой е той - визитка
Владислав Карамфилов завършва НАТфИЗ със специалност „Актьорско майсторство" в класа на проф. Стефан Данаилов, след което учи и киноре-жисура при Христо Христов, но не завършва.
Става популярен в началото на 90-те години на миналия век с образа на Влади Въргала. Режисира и продуцира телевизионните предавания „Пирон", „ШАШ", „Коктейлите на Влади",, Сладко отмъщение", „Царете на комедията". Преди половин година излезе и първият му филм като режисьор - „Операция Шменти капели".