Гримьорката на "Капките" разкри кое е НАЙ-ТРУДНОТО
Едно фино момиче, което трябва да се превъплъти в едър мъжага, често изглежда жалко
Коя е тя
Стилияна Узунова е художник, живописец и гримьор по призвание и душа с множество успешни проекти у нас и в чужбина. Родена е в семейство на художници и прадядо иконописец от Самоковската школа. Завършва Художествената гимназия при Генади Гатев, част от групата XXL, работещи в различни форми на концептуалната живопис и обявени за новатори в България през 90-те години. От началото на риалити формата "Като две капки вода", чийто сезон приключва в неделя, работи в екипа му като супервайзер на гримьорския му състав. Участва и в последното издание на мултимедийното издание "Лунар Фест", провел се миналия уикенд в София.
- Стилияна, как попаднахте в "Капките"?
- Точно преди 20 години реших на шега да работя като гримьор, докато завърша магистратурата си в Художествената академия. Още първият ми проект "Господари на ефира" беше при семейство Халваджиян. Маги винаги е имал нюх за успешните хрумки и му благодаря, че ни даде свобода да се развихрим. Така че след една "Пълна лудница", рубрика "Баш брадър" и купища креативни формати "Като две капки вода" беше поредното портретно предизвикателство.
- Мислихте ли, че ще е само за сезон, или се надявахте да е за повече?
- В началото нищо не мислех. Имахме задача и целта ни беше да се справим максимално добре. Трябваше да се сформира екип и да се намери форма за бърза работа. Имах щастието да съм работила вече с много талантливи наши гримьори от киното, които ми бяха близки. Подготовката за шоуто е много специален процес. Дани Аврамова, която навремето ме покани в "семейството", е нашият магьосник "Специални ефекти". Вече 11 сезона сме рамо до рамо и я уважавам и обичам безкрайно! С нея нямаме нужда да си говорим по време на лайф и само с поглед се разбираме. Тя прави отливки на артистите, скулптира маските и коментираме анатомията и спецификите на портрета.
- Защо предпочетохте да гримирате, все пак сте художник?
- Защото го мога! Много съм наблюдателна от дете и затова сигурно станах художник. Винаги съм била добър имитатор - хващам веднага в даден човек жест, паразит, някакъв израз, настроение. Умея бързо да обобщавам и да работя със сигнали. Често в скечове с имитация съм помагала на актьорите да "откраднат" консистенция за образа. Подсказвала съм им култови реплики и са ми били благодарни за съветите. Затова държа екипът ни в по-голямата си част да са художници. Анатомията, формата, светлината, цветовете и изобщо настроението се улавят много по-лесно от тях.
- Колко човека гримирате?
- В гримьорна "Специален грим" сме 7 човека, още 4 в "Жури, балет, водещи". Деси Гроздева води екипа от прекрасни фризьори, които стилизират и подстригват перуките. Аз съм техният супервайзер, бившето ОТК, така да се каже. Освен че гримирам, следя дали някой не се е увлякъл, сбъркал, недовидял. Вече имам уши и очи и на гърба си. Чисто анатомично винаги има специфични предизвикателства. Така сме си напаснали стила на работа, че най-честно е да въртим артистите, защото те са силни характери, суетни и адреналинът си казва думата. Случвало се е един актьор да мине през 6 стола за грим! Един му лепи маската, друг му прави грим, трети вежди, четвърти му лепи брада и мустаци, друг нокти, тяло се боядисва от съвсем друг. В гримьорната е пълна лудница - смях, стрес, напрежение, майтапи. Докато изградим последния детайл, може да видим страшни шаржове в огледалото. Затова поздравявам талантливата Мими Станкович. Тя много обича да гримира чернокожи и често й ги даваме. Когато свърши лайфът, в гримьорната все едно диви котки са се били, като на война е!
- Какво ви дава този вид рисуване?
- И аз съм си задавала този въпрос. Благодарение на тази работа имам толкова много приятелства не само от художествените, но и от актьорските и музикалните среди. Хората и животът трябва да са динамични, пъстри и многолики, за да има художникът какво да разкаже в платната си. Заради тази професия съм била на места и с хора, на които никога иначе нямаше да попадна.
- Гримирането изкуство ли?
- Гримът е приложно изкуство, в по-голямата си степен занаят. Не мисля, че има нещо общо с рисуването освен четката. Да, фантазията и умението на ръката и окото са важни, но в живописта има душа. Тя е стих, търсене, експеримент, случайност, предизвикателство, изповед. Тя е диалог между теб и публиката. Докато правейки грим, ти изпълняваш сценарна, режисьорска, сценографска, екипна, концептуална задача.
- Кое ви е по-трудно и кое по-лесно да рисувате - лицата на хората или върху платното?
- Със сигурност по-голямо щастие ми носи платното. Там съм вкъщи. Там съм изцяло себе си и не става въпрос за лесно. Просто си свободен.
- Кой от участниците в "Капките" е бил най-специфичен и сте отчели гримирането му като провал?
- Ха-ха! Ужасно много са. Но няма да споменавам имена, за да не обидя някого. Истината е, че много от участниците в шоуто са широко скроени и с чувство за самоирония. Чисто анатомично сме имали жестоки предизвикателства. Но мисля, че не дадена физиономия може да е проблем за гримьора. Ако артистът е талантлив, той обживява образа и намира начин да спечели публиката. Егото, суетата и трудният характер създават проблеми за успешен резултат. Когато някой не ти дава възможност да се разгърнеш, е много демотивиращо и изтощително.
- Кои образи сте правили най-често върху участниците?
- Майкъл Джексън от началото на формата е постоянното присъствие.
- Какъв еталон ползвате за промяна визията на участниците и как съобразявате вида им?
- Костюмите са дело на Кремена Халваджиян - тя е стожерът кое е ок и кое не. Решава коя визия ще е подходяща и ни дава референция заедно с режисьора. От портретни снимки преценяваме дадената стилистка.
- Кое за вас е по-трудно да преобразите - мъж в жена или обратното?
- Жена в мъж естествено. Един мъж в женска роля винаги може да отиде в комичната стилистика, докато при дамите е просто нелепо. Едно фино момиче, което трябва да се превъплъти в едър мъжага, често изглежда жалко. Но на мен всичко ми е приятно. Във всеки образ намирам предизвикателство. Имало е случаи, в които сме били сигурни, че нищо няма да се получи, но накрая, след максимум работа се оказва, че трудът ни е бил възнаграден.
- Разкажете ни за "Лунар Фест", в който участвате.
- Това бе последната ми изява редом с признати имена като Бриджит Зандер, Даниел Бандке, Калина Христова, Николай Панайотов, Румен Рачев и Свилен Блажев и беше огромно удоволствието за мен. Творбите ни можеха да се видят в светлинната инсталация ConvARTsations на фасадата на Hyatt до паметника на Левски. Огромни благодарности на извънземните MPstudio за поканата, които реализираха събитието. Подготвям и голяма самостоятелна изложба през есента, чийто куратор ще е проф. Аксиния Джурова.