Реклама
https://betatest.bgdnes.bg/bulgaria/article/8739449 www.bgdnes.bg

Работникът Спас от рухналия тунел "Железница": Затрупа ни изведнъж!

Нищо не ни предупреди, нищо не можехме да направим, казва потрошеният мъж

"Затрупа ни изведнъж! Нямаше нещо, което да ни предупреди, че ще се случи. Нямаше какво да направим."
Това успява да изрече 31-годишният работник Спас Димов минути след като е изваден от рухналия тунел "Железница". Заедно с още двама работници той пострада тежко вчера при мащабно падане на скална маса в строящото се съоръжение на магистрала "Струма".
Младият мъж изрича думите пред кмета на дупнишкото село Бистрица Кирил Огненски. Двамата са братовчеди и управникът отива веднага на място, за да види какво е състоянието на роднината му. Срещат се буквално за секунди пред Спешното отделение в Благоевград.


"Спас говореше трудно, целият беше прашен и мръсен. Контактен беше, но си личеше, че изпитва трудности да изрича думите. Каза ми, че го болят ръцете и гърбът. Много добър човек, баща на три деца. Съпругата му, щом разбра за инцидента, веднага тръгна от работа, за да го види", сподели пред "България Днес" Огненски. Мъжът призна, че е много притеснен и се надява Спас да се възстанови.
Димов беше настанен вчера в реанимацията на благоевградската болница.

Реклама


"Той е с 3 счупени ребра, контузии на белия дроб и пневмоторакс. Състоянието му не е животозастрашаващо и е адекватен", обясни директорът на лечебното заведение д-р Огнян Митев. По-късно стана ясно, че работникът е транспортиран в болница в столицата, където ще бъде лекуван.


"4-5 мъже от селото работят на строежа на тунела, другите са добре. Един от тях ми се обади да ми каже, че е видял Спас. Повтаряше само, че е затрупан, и не спираше да плаче по телефона. От няколко месеца Спас работеше като шофьор на камион на обекта", каза още Огненски.
Свидетели разказват, че при падането на скалата се е чул страховит грохот, а земята в региона се е разтресла. За няколко секунди настанала плашеща тишина, а след това започнали тревогите дали има загинали и как да бъдат спасени оцелелите.


Другият затрупан работник - 46-годишният Георги Филипов, е с травма на корема, направен му е скенер, но няма данни за нещо сериозно, разясниха от болницата в Благоевград.
За него се появи информация, че е от симитлийското село Черниче, но кметът отрече.


"Георги не е местен, получило се е объркване, защото са помислили, че е друг човек. Багеристът Йордан е от Черниче и той е бил един от първите, който е влязъл в тунела, за да вади колегите си от отломките. Бил е отвън при рухването на скалите и веднага е тръгнал към мястото на инцидента. Помогнал е с каквото може. Беше притеснен, като се чухме, но това е нормално в такава ситуация", заяви пред "България Днес" кметът Георги Стефанов, като потвърди, че има и други хора от селото, които работят на строежа, но сред тях няма пострадали. "Семействата им се притесняват, затова нека ги успокоим, че няма ранени от Черниче", каза още Стефанов, като призна, че самият той не разполага с достатъчно информация за неприятни инцидент.
Третият работник, който е настанен в частна болница, по неофициална информация е с множество фрактури по цялото тяло. В първите минути след инцидента се появиха информация, че са затрупани четирима работници, но впоследствие техният брой беше коригиран. Леко пострадал е багерист, но без сериозни наранявания. Пет медицински екипа, пожарникари и доброволци се включиха в изваждането на мъжете и благодарение на бързата им реакция се разминава с усложняване на здравословното им състояние.


От фирмата изпълнител на тунел "Железница" излязоха с официално съобщение. Имало е срутване на скална маса при завоя от южната страна, съобщиха от сдружението "Струма тунел 2018". По първоначална информация инцидентът е станал по време на монтаж на рамка.

Реклама

Иван Рилски им спаси живота

Четири икони на Иван Рилски бяха вградени в строежа на най-дългия тунел у нас. Светецът не успя да опази работниците от тежкия инцидент, но ги спаси от фатален край, като се разминаха единствено с наранявания, макар и тежки.


Точно преди месец "България Днес" ви разказа, че изображенията на светеца са поставени в началото и края на двете тръби на "Железница".
"При тунелното строителство у нас има традиция да се вграждат икони на Иван Рилски, които първо да пазят работниците, а след това и пътниците. В момента светите изображения са видими, но предстои да бъдат облицовани, защото това е смисълът на вграждането", добави пред вестника представител на фирмата изпълнител, като не можа да уточни на кои други обекти е прилагана подобна практика.
Според българските поверия при строителството на обществени сгради като черква или мост, за да се създаде дух покровител, който да ги заздрави, трябвало да се принесе човешка жертва. Друг вариант е се вгради сянката на човек, за да предпази постройката от природни стихии. Проверка на "България Днес" показа, че икона на Йоан Рилски е поставена и при градежа на третия лъч на столичното метро - в тунела, свързващ метростанцията на Малък градски театър "Зад канала" със спирката на бул. "Владимир Вазов".

Най-дългият у нас

Със своите 2,2 километра "Железница" трябва да се превърне в най-големия автомобилен тунел в България.
Към днешна дата са изградени около 35% от съоръжението (850 метра), като е планирано да е напълно завършено до януари 2022 година, като работата по него започна през октомври м.г. След инцидента не е ясно дали срокът ще бъде спазен, защото почистването на падналите скали ще отнеме време.
Построяването му струва над 185 млн. лв. бeз ДДC и включва изграждането на тунела, обслужващия път от двете страни на съоръжението и хеликоптерна площадка. Тунелът ще бъде с всички необходими системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика и т.н. Съоръжението ще бъде с две отделни тръби за движение в посока. Изпълнител е ДЗЗД "Струма тунел 2018" с водещ партньор "Джи Пи Груп" АД.
Най-дългият тунел у нас е железопътен и носи името "Козница". Съоръжението край Копривщица е 5,8 километра и изминаването му с влак отнема около 10 минути. Има само един коловоз, а изграждането му отнема 12 години.

Премиерът Бойко Борисов: Момчета, пазете се! 

 Момчета, пазете се!"
Това заяви премиерът Бойко Борисов на колегите на пострадалите работници, като разговаря с тях близо до мястото на инцидента. Мъжете признаха, че много са се уплашили, но са готови да продължат да работят.
Борисов разкри, че са паднали около 6 кубични метра скали, което се равнява на 10-12 тона. Срутването се е случило на 600 м навътре в съоръжението.
"Вероятно заради дъждовете скалата е станала ронлива и затова се е стигнало до пропадането. Зарадвах се на иконите в тунелите, Господ ги спаси тези хора. И добре, че другите работници са се притекли на помощ", добави премиерът.
Той призна, че е впечатлен от работниците, че работят на голяма височина и под земята, а "30-тонните строителни машини са накацали като лястовици по хълмовете".
Заради инцидента строителството ще бъде спряно в едната тръба, а в другата ще продължи по график. Комисия ще извърши проверка дали са спазени всички правила за безопасност.
"Ако беше лесно, комунистите да го бяха направили за олимпиадата в Гърция", обобщи Борисов.

Реклама
Реклама
Реклама