Машинисти: Влакът не зависи от един човек!

Погребаха загиналия край Калояновец Венко, скриха опелото от децата му
Борислав РАДОСЛАВОВ
Ще направим свое разследване за истинските причини за тежката катастрофа. С колегите искаме да изчистим името на нашия приятел Венко, който загина. Очаквано хвърлиха вината върху машиниста, че влакът се е движил със 100 км/ч при допустими 40. Знаехме, че така ще се случи и не сме изненадани. С тези думи, изречени с неприкрита горчивина и мъка от загубата на близък приятел и колега, започна разговорът на "България Днес" с председателя на синдиката на локомотивното депо в Пловдив Димитър Гергов.
Докато споделя мислите си за причините и последствията около дерайлиралия край гара Калояновец влак, Гергов избира венец за погребението на Венко. 38-годишният мъж бе единствената жертва на тежкия инцидент, докато помощникът му в локомотива - Христо Теляшев, който управлявал влака, е в болница и постепенно се възстановява.
Венко бе погребан вчера на Рогошките гробища. Стотици близки, приятели, роднини и колеги се струпаха да изпратят в последния му път дългогодишния машинист.
"Той бе прекрасен човек. Още не мога да повярвам, че го няма. Освен нашето разследване ще отворим банкова сметка, за да събираме средства за съпругата му и двете дечица. Ще сложим и кутии за дарения на различни места. След това трябва да изчистим името на Венко, защото днес той е жертвата, а утре може да е някой друг наш колега", сподели още синдикалният лидер.
Той е категоричен, че два са вариантите за инцидента - грешка в сигнализацията или човешка немарливост. Според него, щом машинистите са навлезли със 100 км/час, значи така са възприели сигнала за влизане в права. Човешка грешка означава, че не им е нареден маршрут за влизане с 40 км/час. Ако е нареден, е трябвало да минат с 40 км/час.
Може да става въпрос за грешка в сигнализацията, което означава, че светлинният сигнал е бил за скорост 100 км/час, а стрелката е била за отклонение с 40 км/час, разказва Гергов. И допълва, че всички тези детайли ще разследва тази независима комисия, която синдици и колеги подготвят от днес. А същевременно ще очаква с интерес и официалното разследване.
Колега на Гергов пък разкри, че ще се проверява дали при двамата машинисти е имало натрупване на извънреден труд. Според синдикатите за шест месеца понякога има натрупвания на извънреден труд от по 50 часа на човек заради липса на персонал. Някои от машинистите напускат заради ниски заплати, а други бързат да използват възможността да бъдат пенсионирани по категория на 52 години.
"Не може да се говори, че нарушаването на скоростта е дело само на един. Нещата са комплексни. Движението на един влак не зависи само от един човек, има синхронизация на действията на хора и съоръжения. Причината може да е в техниката, може да се дължи и на кражби в инфраструктурата", разказа още Милков. И споделя как кражбите на болтове и други железа от релсите не спират и за ден.
Венко: Не знаеш кога ще е твърде късно
Покойният машинист сякаш предрича нещо лошо, което ще се случи. В личния си профил във Фейсбук починалият мъж споделя приживе своя есенция за живота.
"Никога не знаеш колко скоро ще стане твърде късно", пише Венко Тодоров.
Железничарят има и будна гражданска съвест. Въпреки забраните за разговори с журналисти при тежки случаи и санкциите, които им се налагат за публично говорене, той пише следното за възнагражденията у нас.
"Как ви звучи това? Минимална заплата в литри бензин: България - 98 литра, Германия - 846 литра, САЩ - 1230 литра, Гърция - 560 литра. Ако имате гражданска позиция, сложете този пост на стените си."
Папазов: Скоростта уби машиниста
Скоростта е една от основните причини за катастрофата, защото при навлизане при стрелката влакът се е движил с повече от 40 километра в час, колкото е разрешено там. Вагоните, които са дерайлирали, е невъзможно да бъдат така разпръснати при удар с ниска скорост. Това обяви транспортният министър Данаил Папазов.
По думите му "това е най-доброто железопътно трасе, което отговаря на всички европейски параметри. Открито било само преди два месеца с акт 16.У
Без контрол на бързината
Локомотивът на дерайлиралия влак вероятно не е снабден с автоматична система за контрол на скоростта. Това обяви пък председателят на железничарския синдикат към КНСБ Петър Бунев.
"Мисля, че не са оборудвани с такава система, независимо от това, че по новите участъци, които се правят по инфраструктурата, такава система се внедрява. Въпросът е дали не са видели знака за намаляване на скоростта, дали не са видели светофара, който казва, че се влиза в отклонение", коментира Бунев.
20 деца от "Аспарухово" в ужас
Група от около 20 деца от ОУ "Христо Ботев" във варненския квартал "Аспарухово", които пътували за лагер с влака, бяха върнати във Варна. ДБеше много гадно, уплаших се и не знаех къде се намирам. Повече няма да се кача на влак", разказа 12-годишната Вени Атанасова.
В болница освен помощник-машиниста Христо Теляшев е и началник-влакът Даниела Иванова, на 43 г., от Пловдив с разкъсно-контузна рана на главата. Жената, която има 6-годишен стаж в железниците, била във фургона по време на катастрофата.
Три пътнички - Мария Ценова от софийското село Костенец, Николина Ангелова от София и силистренката Дурчан Реджеб, са настанени в обща болнична стая.
77-годишната Мария е със счупен пръст на лявата ръка и болки в кръста. Николина Ангелова, на 76 г., е със счупен крак и по желание на близките е преместена в София за операция.