Без следа от изчезналите вагони

Три години след избухването на мегаскандала с изчезването на огромен брой вагони, собственост на Български държавни железници, от тях няма и следа. Прокуратурата се опитва да работи по случая, но до момента на нито едно от писмата с искания за допълнителна информация от БДЖ не е получен отговор.
Скандалът избухна, след като през есента на 2011 г. тогавашният транспортен министър Ивайло Московски оповести, че "над 1000 товарни вагона са изчезнали от БДЖ в последните 7-8 години". Московски се позова на доклад на Криминална полиция и обяви, че за случая ще бъде сезирана прокуратурата. Обяснението на шефа на борда на БДЖ Владимир Владимиров бе, че от 2001 г. при инвентаризации част от товарните вагони на БДЖ се водели като "непреброени". В това число влизали вагони, които са заведени като актив, но не са открити при поредна проверка. Вместо да се отчете, че има изчезнали вагони, се появил терминът "неброени вагони" и според Владимиров били около 500.
Темата се завъртя по медиите с размяна на обвинения и твърдения. Финансовият министър Симеон Дянков заподозря предишния седящ в креслото му Петър Мутафчиев в изчезването. Появиха се версии, че вагоните вече са нарязани на скрап или че са изкарани извън страната, вероятно в Сърбия. Комшиите отрекоха това твърдение, но пък служители на БДЖ заявиха, че са ги виждали там.
Въпреки евентуалните щети за милиони постепенно интересът към случая затихна.
По искане на "България Днес" от Софийската градска прокуратура беше съобщено докъде е стигнала проверката. Почти три години след началото й за огромната липса не само че не е открит виновен, но самото разследване не е мръднало. Преписката е започната на 29 август 2011 г. Оттогава с нея се занимават двама държавни обвинители, но реално движение няма, призна говорителят на Столичната прокуратура Елка Ваклинова.
"Многократно са изпращани писма до БДЖ, с които колегите са искали допълнителна информация по случая. Отговор не е постъпил на нито едно от тях", обясни прокурор Ваклинова. Тя допълни, че за резултатите или по-скоро за липсата на такива периодично е информирана Агенцията за държавна финансова инспекция.
"България Днес" отправи запитване и до БДЖ ЕАД какви са причините да не бъде отговаряно на официалните запитвания на СГП.
Оказа се, че писмата били изпращани допреди смяната на ръководството на холдинга в края на август и новите началници не можели да отговарят за действията на старото. Ръководителят на сектор "Връзки с обществеността" на държавната компания Елена Василева обясни, че проверката е показала, че след смяната на шефовете няма постъпили писма от прокуратурата.
"Няма как ръководството да отговаря за действията на предшествениците си. Не знаем, а и нищо не можем да направим, ако запитванията са били хвърлени в коша", обясни Василева.
Щети за милиони
През есента на 2011 година последно бе обявено, че изчезналите вагони са малко над 600. Най-вероятно те са предадени за скрап. При средно тегло от 40 тона на един вагон и между 25 и 45 стотинки за килограм желязо по време на евентуалното изчезване на вагоните грубите сметки показват, че в нечий джоб са потънали между 6 и 10 млн. лв.
Владимир Клисуров