Отпускат още пари на фонда за лечение на деца и комисията за отнемане на имущество

На днешното заседание на Министерски съвет бяха взети решения за отпускане на допълнителни средства в няколко сфери. Освен това окончателно беше уредено преминаването на ГДБОП към ДАНС.
Правителството прие национална програма за намаляване въздействието на радон в сградите
Правителството прие национална програма за намаляване въздействието на радон в сградите (2013-2017 г.). Радонът е естествен източник на йонизиращо лъчение. Облъчването с него води до повишен риск за развитие на рак на белите дробове. Основен източник на радон във въздуха на дадена сграда са почвата и скалите, върху които тя е построена. Като инертен газ той може свободно да прониква в сградите чрез дефекти във външната им обвивка или малки пукнатини в основата им.
Стратегическата цел на програмата е да се формира дългосрочна политика за намаляване и предотвратяване риска за здравето на хората в резултат от въздействието на високи концентрации на химичния елемент в сгради.
Програмата предвижда провеждане на представително национално проучване за нивата на радон в сгради, което ще доведе до изготвянето на радонова карта на България. Данните от проучването ще позволят приемането на адекватни мерки за защита на населението от риска при дългосрочно облъчване от радон. В рамките на програмата се предвижда да се изготви методика за определяне на районите с висок радонов риск. Ще бъде създадена национална база данни, обединяваща резултатите от всички измервания. Те ще служат на населението за проверка при закупуване, наемане и реконструкция на жилища. Предвижда се да бъде направен и анализ на провеждания контрол при строителния процес.
Изпълнението на програмата ще позволи да се хармонизира националното ни законодателство с новите европейски и международни изисквания. На тази база ще се разпределят отговорностите и взаимодействието между правителствени и неправителствени организации за контрол от облъчването от радон в сгради и редуцирането му. Освен това ще се определят изисквания към методите и средствата за измерване на радон, както и нормативни изисквания и методични указания за понижаване на нивата им в съществуващи и при проектирането на нови сгради.
Програмата ще има собствена интернет страница, на която ще бъдат публикувани данните от проучванията и друга информация, свързана с изпълнението на дейностите по документа.
Приета е Национална програма за превенция на хроничните незаразни болести
Правителството прие Национална програма за превенция на хроничните незаразни болести (2014-2020). Нейната цел е да се подобри здравето на населението и да се повиши качеството на живота чрез намаляване на преждевременната смъртност, заболеваемостта и инвалидизацията, причинени от основните незаразни болести - сърдечно-съдовите, злокачествените, хронични белодробни болести и диабета. Според статистиката, те водят до над 80 на сто от смъртните случаи в страната.
В резултат от изпълнението на програмата се очаква намаляване на разпространението на основните хронични незаразни болести както и на рисковите фактори за появата им - тютюнопушене, употреба на алкохол, нездравословно хранене, ниска физическа активност. Като най-ефективен път за постигане на тази цел в Програмата са заложени превенцията, ранната диагностика и осигуряването на здравословна среда за живот.
Програмата е насочена към кърмачета, деца и млади хора до 29-годишна възраст, бременни и кърмещи жени, жени в детеродна възраст, възрастни хора. Целеви групи са и медицинските и немедицинските специалисти, както и партньори от НПО, работещи по темата.
Финансирането по програмата ще бъде планирано за всяка година и ще е в рамките на бюджета на Министерството на здравеопазването.
Проектът беше публикуван за публично обсъждане в интернет страницата на МЗ.
Промени в Националния план за действие по заетостта гарантират допълнителни места за безработни младежи
Правителството одобри промени в Националния план за действие по заетостта през 2013 г., които ще осигурят възможност за откриване на допълнителни работни места за младежи до 29-годишна възраст.
Младите хора са сред най-уязвимите групи на пазара на труда и срещат най-много трудности при намиране на работа. В България младежите до 24-годишна възраст, които са регистрирани в бюрата по труда към края на юли т. г. са 34 412. От тях 63,6% са без квалификация, а 7,9% са висшистите.
В отговор на приетата през м. април т. г. от Съвета на ЕС препоръка за създаване на Гаранция за младежта, както и за намаляване на младежката безработица, Народното събрание прие промени в Закона за насърчаване на заетостта, с който се въведоха нови насърчителни мерки в подкрепа на заетостта на младите хора.
Една от тях е за осигуряване на първа работа на квалифицираните млади хора. Тя предвижда предоставяне на средства на работодатели, които разкриват работни места за наемане на безработни младежи до 29-годишна възраст, завършили средно или висше образование и без трудов стаж, на длъжности според тяхното образование или квалификация. Периодът на субсидиране е от 6 до 18 месеца, като размерът на сумите ще нараства от 30 на сто за първите шест месеца, на 50 на сто от седмия до дванадесетия месец включително и 75 на сто за оставащия период.
Промените в Националния план, одобрени от правителството, се правят с цел своевременното назначаване на безработни младежи по новата мярка. Те ще осигурят заетост на 300 млади хора до края на годината.
Средствата в размер на близо 104 хил. лв. са осигурени чрез преразпределение на резерва по Националния план.
Осигурени са средства за заплати за допълнително назначаваните служители в Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество
С промяна в ПМС 1/2013 за изпълнението на държавния бюджет за т. г. Министерският съвет увеличи с 270 000 лв. средствата за персонал на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество. Със същата сума се намаляват планираните разходи за текуща издръжка на Комисията.
Промяната се налага, тъй като през м. юни влезе в сила нов Правилник за устройството и дейността на Комисията и на нейната администрация, с което числеността й беше увеличена с 90, без да са увеличени средствата за заплати. Необходимостта от назначаването на допълнителен брой служители е обусловена от нарасналите задачи на Комисията след приемането на новия Закон за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество, които се изпълняват едновременно с неприключилите проверки и производства по стария закон.
Правителството предостави допълнително 4 млн. лв. на Фонда за лечение на деца
Правителството предостави на Министерството на здравеопазването за нуждите на Фонда за лечение на деца допълнителни 4 млн. лв. Средствата ще послужат за осигуряване на финансова възможност за лечение на деца в чужбина или когато съответните дейности не се осигуряват от традиционните източници.
От началото на годината до момента Фондът е отпуснал средства за лечение на 552 деца. Разходите към края на м. юли са в размер на 6 654 000 лв., което е над 100% от утвърдените за 2013 г. средства. Разчетите показват, че за лечението на всички нуждаещи се деца до края на годината са необходими общо 10 млн. лв.
С приемането на постановлението се изпълнява политиката на правителството, която разглежда детското здраве като приоритет.
Осигурено е финансирането на мероприятията за 110-ата годишнина на Илинденско-Преображенското въстание
Правителството предостави по бюджетите на Министерството на отбраната, БАН и общините Благоевград, Смолян, Малко Търново, Кресна, Банско и Гоце Делчев допълнителни 78 500 лв., необходими за осигуряване на мероприятията по повод 110-ата годишнина на Илинденско-Преображенското въстание.
Мероприятията са включени в Плана за националните чествания, съставен от Националния инициативен комитет. Той предвижда провеждане на тържествени митинги и зари, ремонт на музея в местността „Петрова нива" и на храм-паметника и костница в Кресна, изложби, научни конференции, издаване на исторически сборници и др.
Променен е статутът на държавни имоти
Правителството промени от частна държавна в публична държавна собственост статута на имоти, предоставени за управление на Национална компания „Железопътна инфраструктура" и на АПИ. Имотът на НКЖИ се състои от два малки жилищни блока, гараж, стопанска сграда и склад в гр. Ветово, които преди са използвани за жилищни нужди, а в последните години - само за служебни цели. Аналогичен е случаят с имота на АПИ, който се намира на ул. „Република" №25 в столичния квартал „Толстой" и е предоставен за нуждите на Областното пътно управление - София. Промяната в статута на имотите е поради факта, че са придобили характеристиките на имоти - публична държавна собственост.
С две други решения поради отпаднала нужда от Комисията за защита от дискриминация беше отнето правото на управление върху офис от 18 кв. м в Силистра и от НАП - две помещения в Смолян. Имотите са предоставени за управление на областните управители.
Украйна открива почетно консулство в България
Правителството даде съгласието си Украйна да открие почетно консулство у нас със седалище в Бургас и с консулски окръг, обхващащ териториите на Бургаска, Ямболска, Търговищка, Сливенска и Шуменска области. За свой почетен консул Киев е определил Димитър Караненов.
Димитър Караненов е завършил Ставрополския политехнически университет и Икономическия университет във Варна. Работил е на различни длъжности в „Балкан турист" АД, включително генерален директор на компанията. В момента е собственик и ръководител на фирма, работеща в областта на туризма.
Откриването на почетно консулство на Украйна в Бургас ще благоприятства ефективното сътрудничество по въпросите, свързани със защита на правата и интересите на украинските граждани по време на тяхната почивка на българското Черноморско крайбрежие.
Одобрени са позициите на България за два Съвета на ЕС
Правителството одобри българските позиции за предстоящите заседания на два неформални Съвета на Европейския съюз -по икономически и финансови въпроси и по транспорт, които ще се проведат последователно в периода 13-16 септември във Вилнюс.
ЕКОФИН ще разгледа въпроса за бъдещите стъпки към изграждането на банков съюз и бъдещата реформа на финансовата система. Министрите ще обсъдят икономическите перспективи и финансовата стабилност на ЕС и подобряването на достъпа до финансиране на малките и средните предприятия.
В рамките на заседанието ще бъде одобрена позицията на ЕС за срещата на финансовите министри и управителите на централните банки на страните от Г-20 на 10 и 11 октомври във Вашингтон, както и срещата на МВФ и Световната банка на 11 и 12 октомври т. г.
На срещата на министрите на транспорта ще бъдат изразени становища по три основни въпроса от предложението на Европейската комисия за преработка и обединяване в един правен акт на действащото законодателство в областта на единното европейско небе. Въпросите засягат даването на по-голяма свобода на аеронавигационната промишленост за постигане на поставените цели на равнище ЕС в замяна засилено участие на ползватели на въздушното пространство в одобряването на стратегическите инвестиционни планове на доставчици на аеронавигационно обслужване; начините за доразвиване на функционалните блокове от въздушното пространство, така че те да се превърнат в гъвкави инструменти, както и създаването на динамичен пазар на поддържащи услуги.
В рамките на неформалния Съвет ще се проведе и 3-ата Конференция по автомобилен транспорт на ИРУ/ЕС на тема „Пазарът на автомобилни превози - конкурентоспособност и партньорство. Превръщане на трудностите в ефективни решения за растеж".
Уредени са отношенията по преминаването на ГДБОП към ДАНС
Правителството прие постановление, с което се уреждат отношенията във връзка с преобразуването на Главна дирекция „Борба с организираната престъпност" (ГДБОП) и преминаването й от МВР в структурата на Държавната агенция „Национална сигурност".
Постановлението предвижда ДАНС да стане правоприемник на активите, пасивите, архива и на другите права и задължения на бившата ГДБОП, а преминаването на служебните и трудовите правоотношения на служителите от дирекцията, които отговарят на изискванията за работа в ДАНС, да се извърши от 1 октомври 2013 г. До този период заплатите и осигурителните вноски на служителите на ГДБОП ще се изплащат по досегашния ред от бюджета на МВР.
Постановлението урежда и начина за предаването на архива на закритата дирекция.
Приет е доклад за изпълнението на КФП за първото полугодие на 2013 г.
Правителството прие Доклад за изпълнението на консолидираната фискална програма към 30 юни 2013 г.
На база данни от тримесечните отчети за касовото изпълнението на бюджетните и извънбюджетни сметки и фондове на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити (ПРБК) бюджетното салдо по консолидираната фискална програма (КФП) за първото полугодие на 2013 г. е отрицателно в размер на 6,2 млн. лв. и се формира от излишък по националния бюджет в размер на 107,3 млн. лв. и дефицит по европейските средства в размер на 113,5 млн. лева. За ниския дефицит към полугодието допринася основно изместването на част от разходите във втората половина на годината - разходите и вноската в бюджета на ЕС към 30.06.2013 г. представляват едва 44,7% от разчета към ЗДБРБ за 2013 г. От страна на приходите, след пика на данъчната кампания през април и значителните приходи с еднократен за годината ефект (дивиденти за държавата, вноска от БНБ и др.) през април и май изпълнението на разчетите към ЗДБРБ е 46,3 процента. В материала са използвани данни по разчета към ЗДБРБ за 2013 г. преди актуализацията от август 2013 г., тъй като ЗИД на ЗДБРБ за 2013 г. бе одобрен след приключване на отчетния период.
Постъпилите приходи и помощи по КФП към 30 юни 2013 г. са в размер на 14 165,8 млн. лв. или 46,3% от разчетите към ЗДБРБ за 2013 г. Съпоставени с отчетените приходи за същия период на предходната година, постъпленията по КФП бележат номинален ръст от 7,1% (941,9 млн. лв.). Той се формира от ръст в частта на приходите от помощи (64,7% или 427,4 млн. лв.), ръст на данъчните приходи (3% или 320,3 млн. лв.) и ръст при неданъчните приходи (9,7% или 194,2 млн. лв.).
Общата сума на данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) към края на месец юни 2013 г. възлиза на 10 885,3 млн. лева, като изпълнението спрямо разчета за годината е 46,5%, при 48,9% за същия период на 2012 г. Приходите в частта на преките данъци са 2 022,2 млн. лв., което е 49% от планираните за годината. Приходите от косвени данъци са в размер на 5 493,8 млн. лв., което е 44,5% от планираните със ЗДБРБ за 2013 г., от тях приходи от ДДС - 3 609,1 млн. лв. (45,8% от плана), от акцизи - 1 806,3 млн. лв.(41,9% от плана), от мита - 66,3 млн. лв. (55,3% от плана) и от данък върху застрахователните премии - 12,0 млн. лв. (42,7% от плана). Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО) са в размер на 463,6 млн. лв. (53,7% от годишния разчет). Социалните и здравноосигурителните вноски към 30.06.2013 г. са в размер на 2 905,7 млн. лв., което представлява 47,8% от разчетените за годината.
Неданъчните приходи са в размер на 2 192,0 млн. лв., което представлява 63,6% от годишните разчети, при 1 997,8 млн. лв. и съответно изпълнение от 61,7% за същия период на 2012 г.
Постъпленията в частта на помощите по КФП към 30.06.2013 г. са в размер на 1 088,5 млн. лв. (29,1% от разчета) при 661,1 млн. лв. (16,9% от разчета) към полугодието на 2012 г.
Разходите по консолидирания бюджет (включително вноската на България в общия бюджет на ЕС) към 30 юни 2013 г. възлизат на 14 172,0 млн. лв., което е 44,7% от годишния разчет. Текущите нелихвени разходи са в размер на 11 922,0 млн. лв. (49,4% от разчета за годината), капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 1 336,8 млн. лв. (24,8% от разчетите към ЗДБРБ за 2013 г.) и лихвените плащания - на 379,8 млн. лв. (43,4% от планираните за 2013 г.).
Частта от вноската на България в общия бюджет на ЕС, изплатена към 30.06.2013 г. от централния бюджет, възлиза на 533,4 млн. лв., което е в съответствие с регламент 1150/2000 на Съвета на ЕС.
Фискалният резерв към 30.06.2013 г. е в размер на 5,8 млрд. лева.
Правителството прие законопроект за ограничаване на изменението на климата
Правителството прие проект на закон за ограничаване на изменението на климата.
С него се прецизират действащи разпоредби, чиято позитивна правна уредба е пренесена от действащи нормативни актове, регламентиращи извършването на националната инвентарицазия на емисии на парникови газове и гъвкави механизми по Протокола от Киото.
Със законопроекта се транспонират директиви от пакета „Климат/Енергетика". Чрез тях се осигурява провеждането на търгове на квоти за емисии на парникови газове през третия период на Европейската схема за търговия с емисии (ЕСТЕ) от 2013 до 2020 г. Регламентира се преходно безплатно разпределение на квоти на операторите на инсталации, участващи в ЕСТЕ, за периода 2013-2020 г. и за разпределяне на безплатни квоти на нови участници, както и на квоти за модернизиране на електропроизводството. Създава се възможност за използване в рамките на ЕСТЕ на кредити от проекти за намаляване на емисиите на парникови газове. Определят се правила за мониторинг и докладване на емисиите на парникови газове от операторите на инсталации и операторите на въздухоплавателни средства в обхвата на ЕСТЕ. Въвеждат се административно наказателни разпоредби, подпомагащи спазването на правилата, въведени от настоящия закон от страна на операторите на стационарни инсталации и операторите на въздухоплавателни средства.
Законопроектът регламентира нормативно задължението за производителите и вносителите на течни горива за транспорта да постигнат за периода от 1 януари 2011 г. до 31 декември 2020 г. намаление на емисиите на парникови газове на единица енергия от целия жизнен цикъл на доставяните течни горива с 6% спрямо средното за Европейския съюз равнище за 2010 г.
Определя се компетентен орган, който да приеме мерки за изпълнение на задълженията на страната за намаляване на емисиите на парникови газове от секторите извън ЕСТЕ.
Доразвива се схемата за доброволна редукция на емисии, обхващаща дейности, инсталации и лица, за които не съществуват международни задължения за намаляване на емисиите на парникови газове.
Законопроектът и мотивите към него са публикувани за публично обсъждане в портала за обществени консултации www.strategy.bg.
Специализираният отряд за борба с тероризма към МВР поема част от функциите на закритата СДОТО
Правителството отмени разпоредбите в Правилника за прилагане на Закона за МВР, с които се определят статутът и дейностите, извършвани от закритата Специализирана дирекция „Оперативни технически операции".
С последните промени в Закона за специалните разузнавателни средства и Закона за МВР СДОТО беше изведена от структурата на МВР и беше обособена в самостоятелна държавна агенция.
С цел осигуряване нормалното функциониране на МВР и изпълнение на законово определените му дейности част от функциите на вече несъществуващата дирекция преминават към Специализирания отряд за борба с тероризма. Това са откриването, идентифицирането и неутрализирането с технически средства и специализирани кучета на взривни устройства и вещества, както и извършването на физико-химично изследване и експертна оценка на взривни устройства и техните елементи.
Проектът на постановление и мотивите към него бяха публикувани за обществено обсъждане в интернет страницата на МВР.
Квартирните пари за Великобритания се увеличават
Правителството направи изменение в Наредбата за дългосрочните командировки в чужбина, което се отнася до размера на квартирните пари, получавани от дългосрочно командированите в щабове и органи на международни организации военнослужещи за престоя им във Великобритания.
В момента квартирните за Великобритания са до 40% от размера на командировъчните пари във валута. С промяната те ще станат между 70 и 90 на сто в зависимост от собствеността на мебелировката в наетото жилище и ще се доближат до квартирните, получавани от българските военнослужещи в повечето европейски държави.
Необходимите за увеличението средства са в рамките на бюджета на Министерството на отбраната за съответната година.
Намалява се числеността на служителите в системата на Министерството на културата
С промени в ПМС 14/2011 за определяне на първостепенния и второстепенните разпоредители с бюджетни кредити в Министерство на културата кабинетът намали с три щата общата численост на персонала във второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра на културата.
Бройките са необходими за осигуряване на числеността на персонала на Министерството на инвестиционното проектиране.
Правителството отпусна 36 000 лв. на МЗХ за обучение на грузински експерти
Правителството отпусна 36 000 лв. по бюджета на Министерството на земеделието и храните за финансиране на проект за обмен на опит с Грузия по въпроси на сближаването и асоциирането с ЕС.
Проектът предвижда обучение на шестима грузински експерти в Българската агенция по безопасност на храните, Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури и Изпълнителна агенция по лозата и виното. Осъществяването на този проект е първата реална стъпка по изпълнението на ангажиментите на страната ни като донор по линия на сътрудничество за развитие.
Одобрени са промени в ДОПК, които усъвършенстват единната сметка
Министерският съвет одобри проект на закон за изменение и допълнение на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и предлага на Народното събрание да го приеме.
Предложените промени имат за цел да се усъвършенства единната сметка за плащане на данъци и задължителни осигурителни вноски и да се подпомогнат задължените лица във временно финансово затруднение. Дава се възможност да се погасят първо на главниците за данъци и осигуровки, на които сроковете за плащане са изтекли. Погасяването първо на главниците спира начисляването на лихви и предотвратява натрупването на нови задължения.
Също така, в производствата по принудително изпълнение по ДОПК се предоставя възможност за даване на разрешение за извършване на неотложни плащания от длъжника за всички видове публични задължения. Удължава се с една година срокът за плащане на публичните задължения, които е изтекъл преди 1 януари 2008 г. Така няма да се прилага редът за погасяване по чл. 169, ал. 4 от ДОПК.
Със заключителните разпоредби на законопроекта се предлагат промени в Закона за ДДС. Те са във връзка с Директива 2013/43/ЕС за изменение на Директива 2006/112/ЕО относно общата система на ДДС по отношение на незадължително и временно прилагане на механизма за обратно начисляване във връзка с доставки на някои стоки и услуги, при които съществува риск от измами. С директивата е предоставена възможност на държавите-членки да прилагат този механизъм незадължително и временно (минимум 2 години) до края на 2018 г.
Механизмът за обратно начисляване е изключение от общия ред за облагане с ДДС и представлява ефективен инструмент в борбата с данъчните измами и отклонението от данъчно облагане. Предложено е механизмът да се прилага само за определена категория стоки - зърнени и технически култури, най-често използвани в сложни схеми за измами с ДДС. Основната цел от въвеждането на подобна мярка е в краткосрочен план да се намали в значителна степен нивото на данъчните измами и да се увеличи събираемостта на приходите.
Законопроектът беше публикуван за публично обсъждане в интернет страницата на Министерството на финансите и беше одобрен от социалните партньори в НСТС.