Реклама
https://betatest.bgdnes.bg/bulgaria/article/2176568 www.bgdnes.bg

Пускат 3-ма от кораба с кокаина

"Това, че пускат още трима български моряци от затвора в Испания под гаранция, е добър знак. Всички знаем, че тези 21 души от екипажа са напълно невинни, и вярваме, че испанските власти ще разберат това в хода на разследването. Все пак до преди година тези българи бяха обявени за престъпна група, и то от бившия вътрешен министър Цветан Цветанов. А сега започват да ги освобождават, което е оптимистично." Това коментира Ивелина Атанасова, която е роднина на капитана от заловения с близо 3 тона кокаин кораб "Свети Николай" в Южна Испания.

 
От външно министерство потвърдиха, че трима българи от задържания 21-членен екипаж на плавателния съд са пуснати под гаранция и вече пътуват към България. През май се завърна и вторият механик на кораба, който успя да празнува Великден със семейството си в Бургас.
"До момента не можем да разберем кой е третият освободен от екипажа. Знаем за двама със сигурност - единия от Бургас, другия от Варна, но те не са от офицерския състав. Но третият освободен моряк нещо ни се губи. Доколкото разбирам, и той е от Бургас.", допълни още Атанасова.
Корабът "Свети Николай" бе задържан на 15 август миналата година при акция на местните карабинери на пристанище Кадис в Южна Испания. Оттогава нашите сънародници са в килиите, като са им разрешени кратки разговори само с най-близките им роднини. "Зет ми, капитан Иван Станчев, се обажда колкото може да си позволи, защото трябва да си купува и карти за телефоните. Засега е добре. Чува се с децата си. Говорят си семейни неща, все пак животът продължава. Това, което ме притеснява, е, че той ще излезе последен от там. Защото все пак е капитан на кораба", разкрива още Ивелина Атанасова. Тя е категорична, че офицерският състав е най-потърпевш, тъй като той носи отговорността за плавателния съд.
След като българските моряци се приберат у дома, те трябва да се разписват всеки месец в испанското посолство у нас.
След акцията на кораба "Свети Николай" българските власти задържаха за кратко и двама души у нас. Това бяха соченият от полицията за организатор на пратката Руслан Колев и собственикът на кораба Дойчин Дойчев. По-късно и двамата бяха освободени от специализирания съд. "България Днес" не можа да установи контакт със собственика Дойчин Дойчев.
През май в редакцията на вестника пристигна писмо и от един от арестуваните моряци - главния механик Светлозар Дочев. Той разкри фрапантни детайли от задържането на българите и ситуацията им в момента в затворите в Испания. В 11 страници собственоръчно написан текст той разказва за акцията на кораба "Свети Николай". По думите му освен третия механик, който се завърна в Бургас през май, са освободени още двама души. Един моряк - рулеви, който е пуснат по болест, цироза на черния дроб. Четвъртият механик на кораба бил във Валенсия. Така по груба сметка в затворническите килии вече година са затворени най-малко 15 наши сънародници.
Дочев разказва в писмото си и как българските моряци нямат възможност да платят гаранциите си, въпреки че испанските власти им ги намалили. "Тези, които биха могли да получат свобода под гаранция, нямат пари за адвокат, а служебните адвокати не си мърдат пръста за нищо. Още един човек има гаранция, но няма пари да си я плати, въпреки че я намалиха на 8000 евро", разкрива още главният механик Дочев.
Светлозар описва и още някои любопитни факти - за смените на екипажа на борда на кораба "Свети Николай". По думите му всички обвинени в участие в престъпна група са се качвали на случаен принцип и по различно време на кораба "Свети Николай". Именно този момент разбива тезата на обвинението, че 21-те българи са замесени съзнателно в трафика на кокаин, тъй като няма как те да са се познавали преди смените. 
"Има един човек, който се е качил на 20 август 2011 година. Друг на 21 декември 2011 година. Двама се качват на бора на 2 март 2012 година, а четирима на 26 май 2012 година. Най-голямата смяна на кораба обаче е на 22 юни 2012 година. "И много интересно. 11 от тях са прехвърлени от другия кораб на фирмата "Варна 5", собственост на Дойчин Дойчев", прекръстен след 1 месец на "Свети Георги", уточнява главният механик Светлозар Дочев. Той подчертава, че на моряците не са им били плащани заплати, и то с месеци, от шефа Дойчин Дойчев. Затова хората, които са арестувани в Испания, нямат нито пари за адвокати, нито да платят гаранциите си.


Акция без разрешение

Атаката на кораба "Свети Николай" е извършена без предупреждение на 13 август 2012 година след 20:15 часа корабно време, разказва очевидецът - главният механик на кораба Светлозар Дочев. След като минали първите няколко инфарктни минути, той попитал испанските полицаи на английски има ли разрешение от българското правителство за тяхната акция. "Той ми отговори, че има, но отказа да ми го покаже. Вече ми е ясно защо. Защото не е имало такова. Същия въпрос зададох в полицейския участък в Кадис на 15 август 2012 година; в съда в Кадис на 16.08.2012 година. След въпроса ми и искането ми да го покажат преводачката се сгърчи и беше истински уплашена не знам от какво", спомня си главният механик Светлозар Дочев.
Същото се повторило и на 29 август 2012 година в Мадрид. "Изобщо испанските магистрати се отнасяха към въпроса изключително пренебрежително... В един момент на кораба видяхме българския флаг да виси на кръста на единия от командосите. Малко по-късно го свали и най-демонстративно си почистваше обувките. Не знаем откъдето го беше взел. На направената от нас забележка отговорът беше: "Ние сме испански полицаи и можем да правим каквото си искаме", възмутен е главният механик Светлозар Дочев.

 

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама
Реклама