Обмислят се промени в НВО след 7 и 10 клас

Министерството на образованието и науката подготвя значителни промени в националното външно оценяване (НВО) по математика за учениците след 7. и 10. клас. От следващата учебна година изпитите вече няма да са съставени единствено от класически математически задачи. Вместо това ще бъдат включени и т.нар. интегрални задачи, съчетаващи елементи от природни науки като физика и химия, представени чрез реални житейски ситуации.
Министърът на образованието Красимир Вълчев обяви, че целта на новия модел е да стимулира разбирането и практическото приложение на знанията, а не заучаването на суха теория. Учениците ще разполагат с девет месеца за подготовка, като примерни задачи ще бъдат публикувани преди началото на учебната година.
Какво ще включват новите задачи?
Примерите, представени от МОН, включват изчисления, свързани със:
скорост, време и разстояние
мащаб и налягане
електрически ток и съпротивление
Задачите ще бъдат 6 от общо 24 на изпита за 7. клас и също 6 от общо 18 за 10. клас. Те ще оценяват не просто знания, а способността на ученика да приложи математически умения в реална среда.
Повече часове по основни предмети
В допълнение, министерството предлага увеличение на учебните часове:
по български език и литература – с 12%
по математика – с 25%
по природни науки – с по 22% в първи гимназиален етап
по география и икономика – с 11%
по история и цивилизации – със 7%
по гражданско образование – с нов акцент върху здравни, социални и икономически теми
По-малко профилирана и езикова подготовка
С цел балансиране на натоварването, МОН предвижда:
намаляване на часовете за профилирана и професионална подготовка
по-леко съдържание в задължителните модули в 11. и 12. клас
връщане на предмети като история, география, физика, химия и биология в програмата на 8. клас
Кога влиза в сила?
Реформата ще бъде въведена поетапно:
от 2026/2027 г. – за 8. клас
от 2027/2028 г. – за 8., 9. и 11. клас
от 2028/2029 г. – за всички гимназиални класове
Изпити с по-малко стрес
Министър Вълчев подчерта, че задачите ще бъдат адаптирани така, че да не затрудняват излишно учениците. Няма да се изисква назубрена теория, а ще се насърчава логическото мислене и прилагането на знанията в реални житейски контексти.
„Целта е да развием практически умения и да направим обучението по-адекватно на съвременния свят", заключи Вълчев.