Реклама
https://betatest.bgdnes.bg/bulgaria/article/13229351 www.bgdnes.bg

Златният учител на България Теодосий Теодосиев: Превеждам мислите на учениците си

Трябва да се учим от икономическия модел на Далечния изток 

КОЙ Е ТОЙ

Теодосий Теодосиев е един от най-уважаваните български преподаватели. По време на дългогодишния си опит като учител по физика и приложна математика той подготвя учениците си така, че те се връщат със златни медали от международни олимпиади, като огромният процент от тях са приети да учат в най-престижните университети в света. Избран е за първи председател на Националния клуб на учителите новатори, а през 2014 г. печели титлата "Мъж на годината". Освен официалната си титла Теодисий печели сърцата на хиляди българи и се превръща в Златния учител на България.

- Г-н Теодосиев, от какво се нуждае българската образователна система в момента?

Реклама

- Образователната ни система има нужда да гледа собствените си интереси. Не трябва да копираме модели, които не са приложими в нашите условия. Ако изобщо допуснем, че ще копираме от някого, то трябва да се учим от икономическия модел на Далечния изток. България не разполага с ресурсите на Запада.

- Вие сте авторитет в сферата на науките. Защо в България няма много наследници за вашата позиция?

- Преди 5-6 години ме каниха на съвет в Софийския университет. Хората бяха много притеснени, че от всички випуски от първи до пети курс само двама са изявили желание да станат преподаватели. Старите учители си отиват и оставаме без нови попълнения. Причината е, че липсва всякакъв вид уважение към преподавателите в България. В момента ученикът е на върха, понеже носел пари на учебното заведение. Може да прави каквото си иска, да хулиганства по какъвто начин пожелае и не бива санкциониран по никакъв начин. Това е абсолютно сбъркана философия. Пари се дават за резултат, а не за присъствие. Не ни трябва запълване на бройки, а качествени кадри. Живеем в епоха на ученическа революция и нямаме нужда от празни попълнения. Имаме нужда от големи специалисти на световно ниво. В момента се води икономическа война. В тези условия на военно време не трябва да се отпускаме, това е морален саботаж.

- Кое ваше постижение ви кара да се усмихвате най-широко?

- Някога, когато бях малко дете, баща ми ме научи на търпение от една стара китайка поговорка. Това се оказа най-ценното нещо, с което разполагам. Първите ми години като учител в математическа гимназия разбрах, че ако нямаш нерви, си загубен, а за това се изисква търпение. Най-голямото ми постижение е, че благодарение на това търпение съм станал добър преводач. Аз съм преводач на мисли, защото нашите деца имат все по-беден речник. И най-малкото дете и най-големият студент имат един и същи речник. Те не разбират условията на задачите, които им давам. Затова се налага да превеждам условията на разбираем език, което означава езиково богатство. Много пъти съм казвал, че всеки ученик трябва да прочете поне 1000 книги до 9-и клас, а всяка от тях трябва да бъде поне по 600 страници. Това се оказва изключително продуктивно за тях. Друго мое постижение е, че научих децата да мислят.

- Българите днес четат ли достатъчно книги?

- Седмият смъртен грях е мързелът. Учениците и младите не четат достатъчно, защото ги мързи. По-лесно е така и често виждам как този мързел се изразява в гледане на клипчета и аудиозаписи. Не може всичко да бъде забавно и лесно. Айнщайн е казал, че не вярва Господ да играе на зарове. Има неща, които не знаем и не разбираме. Геният има смелостта да си признае, че не ги разбира, а недоучените се правят на смели и знаят всичко.

Реклама

- Защо младите в момента разчитат на съвременната "школа" за бързи знания в интернет?

- Живеем в свят на повърхностните знания и всяко нещо се намира лесно в интернет. Но там няма академични знания. Знанията там са повърхностни и са за хора, които искат да научат нещо отгоре-отгоре. Информацията, натрупана от там, е често неприложима в реалния свят. Може да се консумира знание, но не може да бъде превърнато в наука. Трябва да научим децата да използват собствените си черепни кутии, а не кутиите в интернет пространството.

- Възможно ли е 90-годишен човек да стане физик или математик, или трябва да се започне от рано?

- Професор Балкански празнува 90-годишнината си преди повече от пет години. Като ученик в Нова Загора е свирил на цигулка. На 90 години започна да учи пиано. В момента кара 96 и изпълнява безупречно някои пиеси на клавишите. Това е човек, който цял живот работи с интелекта си. Не е изоставял мозъка си да закърнее. Един човек и на 30 г., и на 130 г. може да научи нещо, стига да не изоставя мозъка си. На същия принцип са мускулите. Ако лежим по 18 часа на ден и не се движим, мускулите закърняват и получават атрофия. Ако решим, че искаме да започнем да тренираме, е напълно възможно да възвърнем голяма част от формата си. Има шанс за всички, стига да има усърдна работа и да не се изоставя интелектът.

Моята учителка по физика имаше максима, която се беше превърнала в мантра за мен - "Човек се учи, докато е жив". Тя доживя до 96-годишна възраст, което е поредното доказателство, че многото учене удължава живота. Нацията с най-удължен живот е японската. Тези хора учат непрекъснато. Народите от Далечния изток са разбрали философията на съвремието - че без много учене няма как да бъдат на върха на икономическата пирамида.

- Възможно ли е да сме добри във физиката, но не и в математиката?

- Няма как да стане. Възможно е обратното. Човек да е добър в математиката, но не и във физиката. Физиката е най-трудната наука. Тя изисква прилагане на абстрактен модел към реална природна ситуация. Имали сме ученици, които са ходили на международна олимпиада по математика, но не могат да решат задача по физика. Математиката изисква формална логика. Физиците разполагат с огромна техническа култура. Природата е много по-сложна, отколкото на нас ни се иска.

- Имали ли сте примамливи възможности за работа в чужбина?

- Имал съм предложения за Австралия, САЩ и Германия, но понеже си обичам учениците, не мога да ги оставя. Въпреки големите съблазни си оставам в България и не съжалявам.

- Народът ви постави титлата "Златния учител" на България. Ако можете да избирате, кое би било "Златното правило" във физиката?

- Най-важният закон в цялата Вселена е законът за запазване на енергията. На прост език казано - във вселената няма безплатни банички! Тези, които се надяват, че могат само да щракат с пръсти, няма как да стане. Безплатна баничка има само в капана. Ако някой предлага нещо безплатно и с огромна печалба, значи този човек е или мошеник, или глупак, който иска и нас да направи на глупави. За всичко се изисква усилие и енергия. Когато има енергия, тя се запазва - не се губи. Добрият шахматист не бърза да лапа пешки, готов е да жертва царица, за да спечели играта. Онези, които бързат да лапат пешки, правят максимум няколко хода и губят. Лесната печалба води до катастрофа.

- Какво бихте посъветвали всички хора, които държат учебник по физика в ръцете си?

- Нека се научат на продължително интелектуално усилие. Нужен е интелектуален фитнес и най-вече търпение и постоянство!

Реклама
Реклама
Реклама