Защитникът на потребителите Игнат Арсенов: И стока на промоция може да се връща

Проучете внимателно желаните продукти за Черния петък
КОЙ Е ТОЙ
Игнат Арсенов е юрист по образование. Занимава се с защита на потребители от над 20 години. От 2019 г. до днес оглавява дирекция "Контрол на пазара" в Комисията за защита на потребителите, а девет години преди това е директор на Европейски потребителски център. Какви са капаните по време на кампанията "Черен петък", чиято кулминация е на 25 ноември, и за какво да внимаваме покрай празничните оферти, четете в следващите редове.
Доли ЛУКАНОВА
- Г-н Арсенов, навлязохме в така наречената кампания Черен петък. Кoмисията по защита на потребителите вече започна проверки. За какво най-много трябва да внимават хората?
- Има няколко полезни съвета, които може да дадем. На първо място, преди да започнат да пазаруват, е добре потребителите да проучат продуктите, които желаят. Нека проучат модела, марката, всичко. Най-известните марки, разбира се, са по-скъпи и с по-ниски намаления, но те са и по-качествени. Важно е да се проучи и цената на този продукт. Нека да разгледаме как са вървели цените преди това, за да имаме реална представа за намалението, което е обявено. Това става най-лесно чрез интернет. Друг съвет е когато си харесаме даден продукт и искаме да го купим по време на Черния петък, да не се ограничаваме само в един магазин, а да разгледаме поне 2-3 търговеца, които го продават. Не трябва да забравяме, че е хубаво пазаруването да започне по-рано. Вече текат промоции, те не са само за последния петък на месеца. Добре е още отсега да се подготвим какви продукти желаем, за да уцелим оферта за тях.
- За какво да внимаваме при онлайн пазаруването?
- По време на Черния петък много често се случва да блокира сайтът на даден търговец поради голямото натоварване. Трябва да бъдем внимателни, когато пазаруваме с кредитна карта. Много хора се изкушават, тъй като при тези карти често банката връща на потребителя процент от сумата на поръчката като награда, но да не забравяме, че стоките, купени с пари от кредитна карта, всъщност са пари назаем и ние трябва да ги върнем. Ако не се издължим навреме, лихвите са големи и реално може да сме на загуба.
- Как може да избегнем или облекчим натоварването в този ден?
- Това, което е практично при онлайн пазаруването, е да имаме акаунт в съответния интернет магазин, откъдето сме си харесали дадена стока. Нека хората да не чакат в последния момент да се регистрират, тъй като изгодните оферти се изчерпват бързо и не е хубаво да губим време. Много от интернет магазините дават възможност за списък с желани продукти, където може да си отбележим предпочитаните неща и реално да не търсим излишно, когато дойде моментът.
- А какво трябва да знаят хората за пазаруването на място?
- Важно е да се знае, че ако ние купим стока с намаление, не си губим потребителските права. Получавали сме редица жалби през годините по този въпрос. Търговците казват, че това е стока, която е намалена и за нея няма гаранция, не може да се връща. Това не е така. Всъщност всички права на потребителите се запазват независимо от това, че стоката е закупена на промоция. Важно уточнение е, че ако сме закупили стока от търговски обект, ние може да я върнем само, ако тя е дефектна, а не защото така сме решили. За разлика от пазаруването по интернет, където разполагаме с 14-дневен срок от доставката на стоката, за да я върнем, независимо от причината.
- През годините се появи и т.нар. Кибер понеделник. Какво представлява той?
- Той възниква исторически като алтернатива само за онлайн магазините и към момента е доста пренебрегван от хората. Това е понеделникът след Черния петък и е още една възможност, ако сме пропуснали някоя оферта, да се възползваме. Повечето търговци имат промоции през целия ноември, но нека не забравяме, че може да има и много добри попадения и на Кибер понеделника, така че потребителите да следят.
- По магазините вече започнаха да се появяват коледни стоки. Какви са капаните, които дебнат при празничните оферти?
- Както при Черния петък, така и при коледните оферти потребителите трябва да са внимателни и да не взимат импулсивни решения. Следим и за безопасността. Стоките редовно се проверяват.
- Кога е най-добре да купим коледни подаръци за близките си, по-рано или да чакаме последния момент?
- Въпрос на предпочитания и възможности на всеки потребител е. Съветът винаги е - колкото по-рано си свършим работата, толкова по-добре. Пазарувайки по-рано, потребителите ще са спокойни, че са се подготвили. Особено когато купуваме онлайн, има срок на доставка. Поради огромния брой поръчки понякога този срок се удължава и може да се окаже, че за Коледа подаръкът още не е дошъл. Разбира се, в тази ситуация съществува рискът в последните дни да се обяви допълнително намаление, но е факт, че най-добрите стоки се изчерпват още в началото, когато са и най-добрите сделки.
- Кои са най-честите трикове на търговците покрай двете кампании?
- Например, че пускат на промоция стоки, които не се продават и търсят особено много. Друго, което правят, е да не дават реално намаление. Казват, че една стока е намалена например от 100 на 50 лв, а реално тя е продавана през последния месец за 80 лв. Очевидно е, че това не е реално обявено намаление. Има търговци, които не отделят намалените стоки от ненамалените. Потребителят вижда, че отгоре има надпис за промоция и грабва нещо, което реално не е на намаление. Следим и налагаме санкции за това нарушение.
- Планинските курорти вече пуснаха новогодишни оферти. Как стоят нещата там?
- Много от офертите вече са разпродадени. Това, за което трябва да внимават потребителите, е, че ако закупят офертата онлайн, нямат право на отказ. Ако нещо възпрепятства пътуването, няма да може да си върнем парите за нощувките. Затова е много важно да се гледа дали конкретният хотел предлага анулиране на резервацията. По-добре да си платим малко повече и да си добавим тази опция, за да сме спокойни. Хубаво е и да сравняваме цените в различни сайтове, за да сме сигурни, че сме избрали най-добрата оферта.
- Търсят ли си хората правата и доколко са защитени те у нас?
- Да, трябва да кажем, че потребителите все повече търсят правата си. Това го показва както статистиката с увеличен брой жалби, така и самите текстове. По самото изложение на жалбата личи, че потребителят е запознат с това, което иска и знае правата си.
- Какви са начините хората да подадат сигнал при вас?
- Могат да ни сигнализират по всички възможни начини - както на място, така и по имейл. Подаването на жалби и сигнали става най-лесно през портала на нашата интернет страница. Може да се пусне и писмо по пощата.