Пътният експерт Владимир Тодоров пред "България Днес": 30 деца умират годишно по пътищата

Родители не знаят как да използват столчетата за кола
Доли ЛУКАНОВА
Около 30 деца годишно умират на пътя. Черната статистика показва, че невръстните издъхват главно в колата при произшествия. Това съобщи пред "България Днес" председателят на Асоциацията на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров. Само преди две седмици тежка катастрофа край Плевен с пет жертви, две от които деца, разтърси за пореден път страната ни. В неделя млада майка загина край Севлиево, а детето й е ранено, след като автомобил се забива челно в тяхната кола.
"По-голямата част от загиналите в катастрофи деца са пътници в автомобилите на родителите си. Основният проблем е, че българинът все още не се е научил да превозва наследника си в обезопасителна детска седалка", категоричен е пътният експерт.
Според действащия Закон за движението по пътищата у нас столчетата задължително трябва да присъстват във всеки автомобил, в който се возят деца. Експертът препоръчва малчуганите да пътуват обратно на движението възможно най-дълго. Монтирано по този начин, столчето абсорбира силите и предпазва уязвимите глава и врат на детето. При автомобилна катастрофа дете под петгодишна възраст в столче за кола, обърнато напред, е пет пъти по-вероятно да бъде тежко ранено или убито, отколкото в столче, обърнато обратно на движението.
"Столчето зависи от възрастта на детето и от ръста му. Ако е много малко, използва един вид кошници, следващият размер е тип седалка и за най-големите има нещо като подложка. При тежката катастрофа край Плевен, при която загинаха две деца, имаше допусната грешка. Едногодишното дете е трябвало да бъде в кошница", допълва Тодоров.
Заради войната на пътя през лятото загиват по 80 души всеки месец. Юли, август и септември са най-кървави, обяснява още пътният експерт. Причините са неправилно изпреварване, навлизане в насрещното, превишена скорост, а на четвърто място - алкохол и наркотици.
70 пък са опасните участъци в страната - те са обозначени като места с концентрация. Това са най-вече Русе-Бяла, Мездра-Враца, Кресненско дефиле, пътят Варна-Бургас, Пловдив-Карлово и др.