Реклама
https://betatest.bgdnes.bg/bulgaria/article/11769030 www.bgdnes.bg

Пламен Павлов, председател на Българска газова асоциация: Имаме газ за 100 години напред

Нашата икономика е достатъчно крехка, за да си позволи да изпълнява политически задачи 

КОЙ Е ТОЙ

Пламен Павлов е магистър по икономика, завършил е Университета за национално и световно стопанство със специалност банков и финансов мениджмънт. Той е председател на Енергиен клъстер Българска газова мрежа, член е на Управителния съвет на фондация "Васил Левски" и на Управителния съвет на Българска търговско-промишлена палата. Председател е на Българско-македонска търговско-промишлена палата и на Българска газова асоциация.

Реклама

Доли ЛУКАНОВА

- Г-н Павлов, как оценявате ситуацията с природния газ в момента?

- Считам, че тази тема е излишно преекспонирана. Вече години наред ние продължаваме да използваме държавния монопол в лицето на "Булгаргаз", с който се блокираше легализацията на пазара. Сега, когато България има относително малко потребление в сравнение с останалите страни, а и спрямо своя енергиен микс, мисля, че "Булгаргаз" е монополист. Колкото по-рано спрем да обръщаме внимание на този енергиен сегмент, толкова по-добре ще бъде за всички.

- Защо други държави, членки на ЕС, продължават да получават руски газ, а България - не?

- Решението е чисто политическо. Гърция например има три доставчика на природен газ, които имат договори с "Газпром". Само един от тях е държавно предприятие, останалите са частни. По този начин гърците си осигуряват диверсификация. Ние смятаме, че нямаме трасета. Това не е вярно. Имаме достатъчно такива. Проблемът е в това, че имаме един монополен играч на пазара, който блокира всякаква възможност за диверсификация. В момента има 48 регистрирани търговци на "Газов хъб Балкан". "Булгаргаз" има дългосрочен договор с "Газпром", има дългосрочен договор и с "Азербайджан газ съплай къмпани". Вместо да се конкурират двата източника като цена, "Булгаргаз" ги миксира и формира една цена. Предлага краен продукт, който не подлежи на коментар.

- Очаква ли се ново повишение на цената на природния газ. С колко и от кога?

- Доколкото разбрах, "Булгаргаз" е подготвил заявление за следващите месеци, което е на по-ниска цена, но това са някакви прашинки в сравнение с това, което може да направим. Ако "Булгаргаз" няма да ползва договора си с "Газпром", трябва да се оттегли. Той има ексклузивитет, който ограничава други български фирми да започнат да внасят природен газ. На газовата борса това ще даде възможност да се свали драстично цената. В момента "Булгаргаз" нито плаща газа, нито се отказва от договора с някакви обещания, че ще водят арбитражни дела. Тези дела се водят с години. През това време ще стане безсмислено да говорим за газ.

- Как ще се отрази това на обикновения потребител?

Реклама

- Едно от добрите неща е, че обикновеният потребител няма директен сблъсък с този проблем. Особено сега, когато започва летният сезон - този проблем за тях въобще не се усеща. Българският гражданин ще го усети през вторичния пазар, когато това се отрази на всички производства, свързани с директното ползване на природен газ - химическа промишленост, стъкларска промишленост. Не знам какво ще се случи тогава. В момента ние нямаме възможност да заредим подземното газохранилище, нито имаме възможност да предложим микс, който да бъде конкурентен. Икономиката ни е неконкурентна. Това ще се отрази в ускорена инфлация. Управляващите ни успокояват, че всичко е под контрол. Не е вярно! Нищо не е под контрол. Някой се е вторачил в далечни войни, говори за извиване на ръце, а българският народ страда. Правителството трябва да си вземе бележка и нещата да се променят.

- В момента откъде идва газът в България?

- Няма никакво значение откъде постъпва газ. Има значение каква е неговата цена. Ние, българите, трябва да разберем, че мина времето, в което да гледаме кой го е произвел или кой го е добил. Нашата икономика е достатъчно крехка, за да си позволи да изпълнява политически задачи. Ние трябва да търсим най-евтиния газ, докато станем силни, докато може другите да се съобразяват с нас. България е първата страна в тази цялата верига от потребители в Европа, която е на тръбата, идваща от Русия. След като влезе у нас, газът се връща обратно в Турция, отива до Гърция, до Северна Македония, до Сърбия и т.н. Някой налага модел, който е против интересите на българското общество. Газ, който ние приемаме, минава по нашите газови трасета и се прихваща от други страни, ние да плащаме по-скъпо. Обидно е!

- В такъв случай кой е най-евтиният газ?

- Най-евтиният газ е тръбният.

- В последно време много се говори за втечнен газ.

- Така е. Това е същият този газ, който получаваме от тръбата, само че в пъти по-скъп. Първо някой трябва да го втечни - това са между 25-30% повече разходи, след това се добавят разходи за транспортирането му с въпросните океански танкери, след това на приемния терминал трябва да се сложи нова цена и да се плати, за да премине от течно в газообразно състояние отново. Трябва да премине и по трасе, което е допълнителен разход. Сами разбирате, че който и да говори, че ние ще имаме по-евтин втечнен газ - той лъже обществото.

- В България има ли находища на природен газ? Къде и какви са те?

- Да, има. Мои колеги огласиха доклад, в който се казва, че има такива находища, които могат да стигнат на България за 100 години напред. Това, разбира се, няма да бъде постигнато в краткосрочен план, защото трябва време да се извърши проучването, да започне процедурата и накрая да започне самият добив. Това ще отнеме най-малко между 3 и 5 години. До тогава трябва да съхраним българския бизнес, нашия газов пазар, защото после няма да има смисъл.

- Какво ни пречи да добиваме газ от родна територия?

- Мораториумът, който беше приет през 2017 г. върху проучването и добива на природен газ с комерсиален и некомерсиален способ, блокира всякакви възможности ние да знаем с какво точно разполагаме. Цялата територия на България е картирана. Освен на морската ни акватория ние имаме на самата територия на България локализирани находища. Това е известно, но имам чувството, че се управляваме от хора, които нищо не разбират от бизнес и изпълняват едни политически поръчки. Близо седмица прекарах в съседна Турция - там горивото им е с 30% по-евтино, всичко е по-евтино. В морето един ден преброих 21 петролни танкера. Това показва, че там се работи сериозно.

- Цените на горивата също не спират да растат у нас. Как могат да намалят разходите си шофьорите?

- Според мен най-доброто решение е да се ползва градски транспорт или междуградски транспортни връзки. Ако не се промени драстично политиката, цените ще продължат да летят.

Реклама
Реклама
Реклама