Реклама
https://betatest.bgdnes.bg/bulgaria/article/11387633 www.bgdnes.bg

Георги Влайков от сдружение "Аварийно спасяване - Пловдив": Планинската линейка в готовност до Великден

Подготвят се 8 офроуд автомобила за спасяване на бедстващи туристи 

КОЙ Е ТОЙ

Георги Влайков е на 35 години и е председател на сдружението "Аварийно спасяване - Пловдив", благодарение на което е създадена първата планинска линейка у нас. Георги се занимава с оказване на долекарска помощ, курсове по оцеляване и първоначална реакция при пожар. Колко време отнема на офроуд линейката да достигне до мястото на инцидента и с какво е по-различна от обикновените автомобили, можете да прочетете в следващите редове.

- Първата планинска линейка е вече факт. Може ли да разкажете как дойде идеята ви за този проект?

Реклама

- В повечето случаи колегите от Планинската спасителна служда се придвижват пеша и полагат героични усилия, за да спасят бедстващ човек. Понякога, за да стигнат до мястото на инцидента, им се налага да правят преход по 3-4 часа, като на връщане те носят и пострадалия. А както знаете, в България все още няма медицински хеликоптери за спасяване. На Запад планинските линейки подпомагат хеликоптерното спасяване. Например в много лошо време - силен вятър или силен дъжд, хеликоптерът не може да достигне до мястото на инцидента. От друга страна една такава планинска офроуд линейка с подготвен шофьор и екип не й е проблем да се придвижва в лоши метеорологични условия. Докато хеликоптерната система не стане факт, ние искаме офроуд линейките да подпомагат цялата система, която спасява пострадали в планините.

- С какво е по-различна от обикновените линейки?

- Първата планинска линейка е един доста добре оборудван високопроходим автомобил, който, от една страна, е оборудван за трудни терени - има специално окачване, офроуд гуми, защитни системи, лебедки, а, от друга страна, има и медицинско оборудване за животоподдържане. Автомобилът може да достигне до някой, който е паднал или е претърпял инцидент в планината в трудно проходим терен. Има специална носилка, вакуум матрак, дефибрилатор, система за подаване на кислород, правене на венозни отливки, приспособен е и за всякакви начини на обездвижване.

- Успя ли вече да влезе в употреба? Ако да, разкажете за ситуацията.

- Не. В последните няколко дни изникна възможност за подобрения по самия автомобил, тъй като технически не беше напълно готов, поръчахме някои части за него, но доставката се забави. За щастие почти приключихме с ремонтните дейности и смело мога да кажа, че автомобилът ще е в готов и завършен вид до Великден.

- Къде се намира и кои райони покрива линейката?

- Офроуд линейката е разположена в Пловдив и поради това еднакво бързо може да достигне до Родопите и до Стара планина.

- Колко медицински екипа я обслужват?

- Нашето сдружение "Аварийно спасяване - Пловдив" в момента разполага с 10 парамедици и двама лекари. Планът ни за планинската линейка е да има един шофьор и двама парамедици, които да пътуват до мястото на инцидента.

Реклама

- Преди това имали ли са обучение за използването й?

- Минава се специално обучение, за да може парамедиците да разберат по какъв начин е разположено оборудването вътре и как се използва. Запознават се и с възможностите на автомобила, тъй като това не е линейка, която се използва за спешна медицинска помощ. Тя няма всички апарати, които ги има в една нормална линейка, защото не са й нужни. В нея има всичко, което е необходимо да закарат пострадалия човек от рисковото място до асфалта. Постарали сме се да вземем добре пригодено за тази цел оборудване, което е автономно и работи на батерии, защото вътре колата няма как да се зарежда на ток. Освен това шофьорът също преминава специално обучение, тъй като той е най-важният човек. От добре обучения офроуд шофьор зависи дали тази линейка ще достигне безпрепятствено до мястото на инцидента и дали ще вземе пациента. Отговорността за преценка и придвижване е изцяло негова.

- За колко време след получен сигнал се очаква екипите да се отзоват?

- На екипите ще им е необходимо приблизително между 40 минути и един час, за да стигнат до пострадалия. С точност все още е трудно да отговоря, тъй като това е една процедура, която тепърва ще отработим. След като ние не сме част от системата на бърза помощ, връзката до нас ще достига по-бавно. Ако даден човек подаде сигнал на 112, по някаква линия този сигнал трябва да достигне до нас и чак тогава екипът да тръгне. Затова е наложително да имаме повече от една планинска линейка.

- Очакваме ли още планински линейки за страната ни?

- Планът на нашето сдружение е България да разполага поне с 8 планински линейки. Желанието ни е те да бъдат добре разположени, за да се осигури достатъчно време за реакция. Най-вероятно 4 офроуд линейки ще има в Южна България и 4 в Северна.

- Кога ще се случи това?

- Закупуването на автомобила и оборудването му стана чрез дарителска кампания, която стартирахме юни месец миналата година. 10 месеца по-късно успяхме да съберем необходимите средства. Сега стартираме нова кампания за следващите автомобили и се надяваме възможно най-скоро да съберем нужната сума.

- Появи се информация, че до края на 2024 г. ще разполагаме с 6 медицински хеликоптера. Според вас ще стигнат ли за цялата страна?

- 6 медицински хеликоптера за територията на България според мен са напълно достатъчни. В хеликоптерното спасяване се гони така нареченият златен час. Тоест от момента, в който човек се обади и каже, че е пострадал, хеликоптерът излиза, взима го и го кара до болницата. Ако това нещо може да се случи в рамките на 60 минути, значи говорим за златен час, което е супер. Ако тези 6 хеликоптера се разположат адекватно и поравно в страната, могат да осигурят сигурно спасяване на човек. Ако има и автомобили, с които те да работят съвместно, ще е най-добрият вариант. Но истината е, че според мен 6 хеликоптера до 2024 г. звучи доста оптимистично. По-скоро го виждам средата на 2025 г. или началото на 2026 г. Изграждането на тази система изисква много повече неща, отколкото просто да се закупят 6 хеликоптера. Всеки един от тях има нужда от площадка, механици за поддръжка, минимум 6 пилоти и 12 парамедици, за да се осигури 24-часово дежурство. Съответно и болниците трябва да бъдат пригодени за излитане и кацане на хеликоптер.

Реклама
Реклама
Реклама