Директорът на Театър "София" Ириней Константинов: "Спаси София" пречи театърът да бъде ремонтиран
Осъмнахме с плакати, подложиха ни крак, губим финансирането
Кой е той
Роден е на 23 март 1949 г. в София. Завършва ВИТИЗ "Кр. Сарафов" със специалност "Актьорско майсторство" в класа на проф. Гриша Островски. Играл е на сцената на Варненския театър, работил е в театър "Сълза и смях". В киното е запомнен с ролите си в "Петимата от Моби Дик", "Зарево над Драва", "Борис I", "Последният бей на Балканите" и много др. От юли 2008 г. е директор на Театър "София".
Само преди ден театърът осъмна с транспаранти, поставени от "Спаси София", с които се протестира против ремонта на сградата. Плакатите бяха свалени, а коментар по казуса дава директорът Ириней Константинов.
- Г-н Константинов, как реагирахте на казуса с плакатите, с които осъмнахте?
- Махнахме тези плакати два часа след като ги видяхме. Истината по казуса е следната. Чакахме дълго този лелеян ремонт, от който театърът има огромна нужда да се случи, и сега нещата се осуетяват. Сградата е отличително място в градския пейзаж на София, но в момента е в ужасно състояние - не само вътре, но и отвън. Работим с много остаряла техника, която е за музея, сценична механизация, звук, осветление и т.н. Условията, в които работим, също са изключително трудни. Хората се мъчат и затова имаме нужда от преустройство и на вътрешното пространство, за да има хармония в пребиваването на хората, които са по цял ден тук години наред и изпълняват професията си. Всичко това беше премислено, уговорено и решено да се случи от август насам. Стигнахме до споразумение със Столична община и тръгна този ремонт. И в един момент се случи препъникамъкът. От "Спаси София" решиха, че точно това е моментът, в който нещата трябва да се спрат. Ако ние не стартираме този ремонт до началото на лятото, ще изгубим финансирането по европейски проекти. И сега театърът се обрича на едно безвремие, не се знае кога ще се започне с ремонта.
- Какъв беше препъникамъкът, за който се "хванаха" от "Спаси София"?
- Облицовката отвън, първо за нея стана дума. Първоначалната идея бе променена. Те се хванаха за нея и в крайна сметка решихме, че материалът ще си остане същият като камъка, какъвто си е бил винаги. От "Спаси София" идваха, а и няколко комисии оглеждаха театъра, виждаха допотопното му разрушено състояние, цъкаха с езици как може в XXI век да съществува такава сграда, предназначена за изкуство, която трябва да работи в такива условия. Всички недоразумения относно целия проект бяха изгладени. Бяхме се разбрали, защото участвах в тези комисии. Поръчката бе стартирана... и изведнъж този непочтен протест! Театърът осъмна в тези транспаранти вчера сутринта. Тези протести имат за цел да осуетят една кауза, решена от Столична община, от кмета Фандъкова и от всички хора, които са загрижени това да се случи, да имаме ремонт и всички хора, работещи тук, да са доволни. Но отново се започна с изтъкването на доводи, които са отдавна решени и сложени на масата. Последният казус, както вече казах, беше с облицовката на театъра. Смятам, че е добре да има изолация, тъй като сметките ни и без това отиват към 15 000 лева, а това е начинът да се намалят сметките. Освен всичко имаме непрекъснати течове от покрива и в залата. Да не говорим, че може да се случи най-лошото - стичайки се по сградата, да стане късо съединение и това да има фатални последици за театъра. Знаете ли, аз не искам да се превръщам в човека, в чието време това се е случило. И вместо този ремонт да стане по-бързо, се прави всичко възможно той да бъде спрян. Защо?
- И друг довод имат от "Спаси София", че театърът бил паметник на културата на трето място, класиран от специалисти?
- Да, но той сам по себе си е паметник на културата. Видът му в никакъв случай няма да бъде променен. Не разбирам защо се случва тази непочтена борба, това е непочтен начин. Осъмнахме с тези транспаранти, които, видите ли, някой се е качил на къщата ни и ги е сложил, тези гадни надписи. Те са незаконно, през нощта са се катерили хора по покрива, което усили течовете още повече след дъжда, тъй като от много време покривът ни е в плачевно състояние с една мушама отгоре! Ние ходим като нестинари по него, внимаваме, за да можем да работим и да не ни тече в залата, и накрая това нощно пълзене до какво води? Още по-зле след тези транспаранти. Не ми се мисли как ще оправяме покрива сега.
- Все пак те се съгласяват, че условията ви са тежки, защо трябва да се протакат нещата?
- Да, те бяха тук, видяха всичко, цъкаха изумено и накрая се хванаха точно за този казус - за облицовката на театъра. Нищо няма да бъде променено, пак казвам, всичко вече беше решено. Но е тъжно, че всичко това се прави с идеята да не се случи този ремонт на театъра, т.е. "Спаси София" не иска театърът да бъде спасен по начин, който е предвиден с професионални решения.
- Говорите открито, не ви ли притеснява, че в момента има конкурс за директори и може да не сте пак директор?
- Моята борба не е да спечеля поредния конкурс за директор. Моята борба е театърът да бъде направен. Единствената ми цел и желание след близо 13 години като директор на този театър и като артист в него е тази, това е моята кауза и аз не мога да се примиря с това положение. Не искам да оставя зад гърба си нещо, което не е било направено и е било на границата да се осъществи. А тези хора продължават да се преекспонират. Непочтеността на едно такова действие на хора, които знаят какво е състоянието на театъра и въпреки всичко действат, за да задоволят свои амбиции, ме дразни. Не виждам за какво са ни нужни нови разговори. Говорихме много, всички застанаха зад каузата, която защитих, че крещящо е нужен ремонт, че всичко ще бъде максимално прозрачно, че няма тайни и ще бъдат отчетени средствата за ремонта, но това е положението.
- А вие сте измислили и как да реагирате, когато ще почне ремонтът?
- Да, разбира се. Подготвили сме всичко като логистика, уговорени са всички локации, на които ще ходим, сцени, на които ще играем, лично съм ги уговарял, закупили сме техника, с която да можем да пътуваме и да се придвижваме по време на турнетата. Всичко е премислено и направено и само чакахме чудото да се случи - да почне ремонтът, за да продължим нататък. Обидно е, недопустимо е по този начин да се действа на тъмно, скрито и в ущърб на Театър "София". Та това е една от красивите сгради в столицата, построена специално за театър след 9 септември 1944 г. Искам да се обърна към тези хора от "Спаси София": Моля, не ни пречете, нека Столична община осъществи ремонта на сградата. Не подлагайте крак на хубава кауза. Това е, за което аз се боря и ще се боря.
Стефан Спасов, "Спаси София": Не сме против, но не на всяка цена
"Казусът с Театър "София" се развива повече от 5 месеца. Става въпрос за обществена поръчка обявена през август за ремонт. Проектът предвижда цялата фасада да бъде свалена, оригиналната да бъде премахната, а на нейно място да бъде направена окачена фасада като на модерна офис сграда от имитиращи материали, които няма да бъдат сходни с оригиналните. Ние проведохме множество срещи с директора на театъра, със Столична община заедно с най-добрите специалисти в България и те подробно обясниха защо целият този синтез от изкуство и архитектура, който представлява сградата, е изключително ценен, че всеки детайл и плочка е там със смисъл и не може да се замества с друго", каза Стефан Спасов от "Спаси София". Според него Столична община самоцелно иска да похарчи някакви пари и те не били съгласни с това. "Няма да позволим да се усвоят поредните милиони, защото никой няма да има полза, ако този проект бъде осъществен. Това, че театърът осъмна с транспаранти, е гражданска инициатива, за да може да се привлече общественото внимание към проблема. Ние не сме против ремонта в никакъв случай, знаем какво е състоянието на театъра, но тези ремонти не трябва да бъдат на всяка цена. Искам да кажа, че и ние искаме този ремонт да се случи възможно най-бързо. И в момента общината протака, защото, ако беше предприела промяна в проектната документация, тя можеше да бъде внесена за месеци и обществената поръчка да бъде обявена отново, така че да има добър краен резултат", каза Спасов.